پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی
جمعه 22 اردیبهشت 1391 9:08 AM
: مطالعات تربيتي و روان شناسي پاييز و زمستان 1382; 4(2 (پياپي 8)):105-123. |
ارزشيابي الگوهاي نيازسنجي آموزشي و طراحي برنامه هاي درسي آموزش هاي علمي – كاربردي در جمهوري اسلامي ايران |
سعيدي رضواني محمود,بينقي تقي |
آموزش هاي علمي – کاربردي، آموزش هايي هستند که با هدف ايجاد مهارتهاي شغلي و حرفه اي و نيز ارتقاي مهارت شاغلين، برنامه ريزي و اجرا مي شود. با توجه به نقش اين آموزش ها در توسعه کشور، شوراي عالي انقلاب فرهنگي در سال 1369 با تشکيل شوراي عالي آموزش هاي علمي – کاربردي، درصدد ساماندهي ساختار و محتواي اين آموزش ها برآمد. در همين راستا در سال 1371 گروه هشتم در شوراي عالي برنامه ريزي وزارت علوم تشکيل شد و آيين نامه ها و دستورالعمل هاي مربوط به تدوين، طراحي و اجراي آموزش هاي علمي – کاربردي به تصويب اين گروه رسيد. در مقاله پژوهشي حاضر با استناد به مباني علمي آموزش هاي علمي – کاربردي الگوهاي نيازسنجي آموزشي به منظور شناسايي دوره هاي علمي – کاربردي و فرآيند طراحي برنامه هاي درسي، در دو بخش صنعت و کشاورزي مورد نقد و بررسي قرار گرفت. نتايج حاکي از عدم التفات دستگاههاي سياستگذار و مجري آموزش هاي علمي – کاربردي به اهداف اين دوره ها (به ويژه به هدف خود اشتغالي)، عدم تبعيت مجريان از الگوهاي مناسب نيازسنجي در شناسايي دوره ها و نيز عدم توجه برنامه ريزان به الگوهاي طراحي برنامه درسي مهارت – محور است. |
كليد واژه: |
نسخه قابل چاپ |