پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی
جمعه 22 اردیبهشت 1391 9:08 AM
1 : مطالعات تربيتي و روان شناسي پاييز و زمستان 1382; 4(2 (پياپي 8)):5-20. |
بررسي رابطه بين دوستي هاي دوجانبه، پذيرش همسالان، خودپنداره و سازگاري اجتماعي با پيشرفت تحصيلي دانش آموزان دختر سال سوم راهنمايي شهر اصفهان |
يارمحمديان محمدحسين,مولوي حسين,ايران پورمباركه اختر |
اين پژوهش در پي بررسي رابطه دوستيهاي دو جانبه، پذيرش همسالان، خودپنداره و سازگاري اجتماعي با پيشرفت تحصيلي دانش آموزان دختر سال سوم راهنمايي شهر اصفهان است. جامعه آماري اين تحقيق کليه دانش آموزان دختر سال سوم راهنمايي سال تحصيلي 80-81 مدارس دولتي شهر اصفهان است. حجم نمونه اي 139 نفري به صورت خوشه اي تصادفي چند مرحله اي انتخاب شدند. ابزارهاي مورد استفاده در اين تحقيق عبارت بودند از: آزمون گروه سنجي؛ مقياس خودپنداره ساراسوات و مقياس سازگاري اجتماعي آزمون شخصيت کاليفرنيا (CTP). معدل نمرات سال قبل و نيمسال اول جاري هر دانش آموز به عنوان شاخص هاي پيشرفت تحصيلي در نظر گرفته شد. بر اساس يافته هاي پژوهش، همبستگي متغيرهاي مورد مطالعه با پيشرفت تحصيلي معني دار بود. همچنين معلوم شد که ترکيبي از 3 متغير خود پنداره، سازگاري اجتماعي و پذيرش همسالان قادر به تبيين ميزان بيشتري از تغييرپذيري معدل کل سال قبل دانش آموزان است. ترکيبي از دو متغير پذيرش همسالان و خودپنداره قادر به تبيين ميزان بيشتري از تغييرپذيري معدل نيم سال اول جاري مي باشد. ضمنا هيچ گونه رابطه مثبت و معناداري بين خودپنداره و دوستي هاي دوجانبه و خودپنداره و پذيرش همسالان ديده نشد. |
كليد واژه: |
نسخه قابل چاپ |