پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی
جمعه 22 اردیبهشت 1391 9:06 AM
3 : مطالعات تربيتي و روان شناسي پاييز و زمستان 1382; 4(2 (پياپي 8)):41-63. |
بررسي عوامل موثر درون مدرسه اي جذب دانش آموزان مقطع متوسطه استان خوزستان به نماز با روش تحليل عوامل |
بشليده كيومرث,مكتبي غلام حسين,تقي پور منوچهر,شكركن حسين |
پژوهش حاضر در صدد بررسي عوامل موثر درون مدرسه اي در جذب دانش آموزان دختر و پسر دبيرستانهاي استان خوزستان به نماز است. جامعه آماري پژوهش شامل کليه دانش آموزان روزانه پايه هاي اول، دوم و سوم مقطع متوسطه مدارس دولتي سراسر استان خوزستان است؛ که در سال تحصيلي 78-77 به تحصيل اشتغال داشته اند. نمونه آماري پژوهش حاضر شامل 1062 دانش آموز دختر و پسر پايه هاي سه گانه مقطع متوسطه است که با روش نمونه گيري تصادفي طبقه اي انتخاب شدند. ابزار پژوهش مشتمل بر: الف) تهيه مقدماتي پرسشنامه عوامل موثر درون مدرسه اي جذب دانش آموزان به نماز (70 ماده اي)؛ ب) تهيه پرسشنامه اصلي با روش تحليل عوامل از کل نمونه پژوهش (31 ماده اي)؛ ج) تهيه پرسشنامه جذب به نماز ويژه خواهران (52 ماده اي)؛ د) تهيه پرسشنامه جذب به نماز ويژه پسران (38 ماده اي). نتايج حاصل از تحليل عوامل براي کل نمونه پژوهش منجر به استخراج دو عامل قوي با محتواي تبليغي – تشويقي (18 ماده) و حسن روابط انساني – آموزشي با فراگير (13 ماده) گرديد؛ تحليل عامل تفکيکي در مورد دانش آموز پسر سه عامل تشويقي – ترغيبي (18 ماده)؛ تبليغي – آموزشي (10 ماده) و حسن روابط انساني – آموزشي (10 ماده) را نشان مي دهد و براي دانش آموزان دختر، تحليل عامل تفکيکي مبين به عامل قابل حصول با ماهيت تبليغي – مشارکتي، يادگيري مشاهده اي و حسن روابط آموزشي – انساني با دانش آموزان است. ضريب همساني دروني با روش آلفاي کرونباخ براي پرسشنامه کلي يعني پرسشنامه ويژه پسران و پرسشنامه دختران به ترتيب برابر با 0.90، 0.90 و 0.89 مي باشد. به طور کلي، آزمون t براي گروه هاي مستقل، تحليل واريانس يک راهه و آزمون شفه (scheffe) تفاوتهاي معني داري را ميان آزمودنيهاي پژوهش به شرح ذيل نشان مي دهند: ميان ارزشيابي دانش آموزان دختر و پسر در پرسشنامه کلي عوامل موثر در جذب دانش آموزان به نماز تفاوت معني دار P<0.028 وجود دارد، ميانگين نمرات آزمودنيهاي دختر بيشتر است؛ مقايسه ديدگاه دانش آموزان دختر و پسر با وضعيت اقتصادي – اجتماعي در هر سه پرسشنامه سه گانه بالا، متوسط و پايين نشان مي دهد که ميانگين آزمودنيهاي با وضعيت اقتصادي – اجتماعي متوسط از دانش آموزان طبقه بالا و پايين بيشتر است که اين تفاوت در سطح P<0.001 معني دار است. اما در خصوص مقايسه ديدگاه دانش آموزان پايه هاي اول، دوم و سوم مقطع متوسطه از لحاظ عوامل موثر درون مدرسه در جذب آنها به نماز (پرسشنامه کلي) تفاوت معني داري وجود ندارد. |
كليد واژه: |
نسخه قابل چاپ |