پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی
جمعه 22 اردیبهشت 1391 9:05 AM
سنجش اثر بخشي كارگاه هاي آموزشي مهارت هاي سواد اطلاعاتي |
پريرخ مهري* |
* دانشكده علوم تربيتي و روانشناسي، دانشگاه فردوسي مشهد |
در دوراني كه سواد اطلاعاتي به عنوان سرمايه اي براي كسب قدرت و رقابت با ساير توانمندان به شمار مي رود، مشخص نيست استفاده كنندگان از اطلاعات تا چه ميزاني به مهارت هاي سواد اطلاعاتي نياز دارند، كدام يك از مهارت ها بايد به آن ها آموزش داده شود و كارگاه هاي آموزشي سواد اطلاعاتي چه ويژگي هايي بايد داشته باشند. براي پاسخگويي به اين سوال ها، پژوهشي تجربي با همكاري 33 نفر از دانشجويان تحصيلات تكميلي در رشته هاي علوم انساني دانشگاه فردوسي مشهد كه با روش نمونه گيري طبقه اي و بر اساس جدول نمونه گيري كوهن انتخاب شدند، صورت گرفت. اين پژوهش با استفاده از پيش آزمون و پس آزمون به سنجش نياز براي فراگيري سواد اطلاعاتي و ميزان اثر بخشي كارگاه هاي سواد اطلاعاتي پرداخت. ابزار نياز- سنجي پرسشنامه ايست كه بر اساس نظريه ها، تجربه ها و نيز استانداردهاي سواد اطلاعاتي طراحي شد. نتايج به دستآمده نشان داد كه، به طور تقريب، تمام دانشجويان به مهارت هاي سواد اطلاعاتي نياز دارند. تفاوت معني داري بين مهارت هاي سواد اطلاعاتي آنان قبل از شركت در كارگاه ها و بعد از آن ديده شد. |
كليد واژه: سواد اطلاعاتي، كارگاه آموزشي، اثربخشي |
نسخه قابل چاپ |