پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی
جمعه 22 اردیبهشت 1391 9:04 AM
8 : مطالعات تربيتي و روان شناسي 1387; 9(1):127-141. |
تاثير آموزش روش ذهن آگاهي بر ميزان علايم اختلال وسواس - اجبار در زنان شهر اصفهان |
سجاديان ايلناز,نشاط دوست حميدطاهر,مولوي حسين,معروفي محسن |
اين پژوهش با هدف بررسي تاثير آموزش روش ذهن آگاهي بر ميزان علايم اختلال وسواس - اجبار در بيماران سرپايي مراجعه کننده به مراکز خدمات روانشناختي و روانپزشکي شهر اصفهان اجرا گرديد. بدين منظور تعداد 18 بيمار مبتلا به اختلال وسواس - اجبار که بر اساس مصاحبه باليني توسط روانشناس باليني و روانپزشک معرفي شده بودند و دارو مصرف مي کردند، به روش تصادفي ساده از ميان جامعه پژوهش انتخاب و به طور تصادفي در دو گروه 9 نفري آزمايش و کنترل قرار گرفتند. پرسشنامه وسواس - اجبار مادزلي به عنوان پيش آزمون در مورد هر دو گروه اجرا شد. آزمودني هاي گروه آزمايش به صورت فردي و به مدت شش جلسه در معرض برنامه درماني آموزش روش ذهن آگاهي قرار گرفتند. اين برنامه شامل توضيح ماهيت اختلال وسواس - اجبار و انواع آن، مراحل چهارگانه ذهن آگاهي و ارايه تکاليف خانگي با استفاده از روش ذهن آگاهي بود که از طريق کتابچه راهنماي محقق ساخته و با هدايت پژوهشگر به هر بيمار آموزش داده شد. در طول درمان علاوه بر جلسات حضوري هفتگي، بيماران از طريق تماس تلفني با پژوهشگر در ارتباط بوده و به منظور برطرف نمودن مشکلات احتمالي در انجام تکاليف، راهنمايي هاي لازم را دريافت نمودند. آزمودني هاي گروه کنترل فقط دارو دريافت کردند و هيچ نوع درمان روانشناختي بر آنها اعمال نشد. نتايج تحليل کواريانس دال بر تاثير آموزش روش ذهن آگاهي در بهبودي معنادار علايم کلي وسواس در مرحله پس آزمون و آزمون پيگيري بود (P<0.001). همچنين نتايج، حاکي از تاثير اين روش در بهبودي معنادار علايم شستشو، وارسي، کندي وسواسي، ترديد وسواسي و نشخوار ذهني در مرحله پس آزمون و آزمون پيگيري بود (P<0.05). |
كليد واژه: اختلال وسواس - اجبار، ذهن آگاهي، پرسشنامه وسواس - اجبار مادزلي |
نسخه قابل چاپ |