پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی
جمعه 22 اردیبهشت 1391 9:04 AM
7 : مطالعات تربيتي و روان شناسي 1387; 9(1):103-126. |
تاملي بر انديشه هاي تربيتي کمينوس |
ذكاوتي قراگوزلو علي* |
* دانشگاه تربيت معلم |
مبحث صلح در انديشه عرفاني و تربيتي و اخلاقي غرب حداقل از زمان فلوطين تاکنون استمرار دارد. کمنيوس به ظريف ترين تلفيق نظري و عملي صلح در دنياي غرب با تکيه بر پارادايم مهر دست يافت. او نگرشي چند وجهي را در قلمرو تربيت عرضه کرد. آرزوي کمنيوس پيوند مهر، دانايي و خرد، توانايي (نظر و عمل) و ايمان و دين بود. نگرش جهاني او، در عرصه تعليم و تربيت به ابداعاتي در حوزه انديشه صلح نزد او منجر شد. کمنيوس را مي توان از پيشروان نظريه هاي تکاملي روان شناسي ژنتيک، روش هاي تدريس، روان شناسي ژنتيک، روش هاي تدريس، روان شناسي کودک و تربيت از جمله در بعد بين المللي آن برشمرد. تربيت فراگير به طور منطقي چهره او را بالقوه به عنوان يکي از پيشروان آموزش از راه دور هم مطرح کرد. او در صدد اصلاح و بهبود تعليم و تربيت کودکان و بزرگسالان و پيران بود. وي يکي از پيشروان مباني روان شناسي رشد و بنيانگذار نظام آموزش گام به گام متناسب با رشد شاگردان معرفي شده است. کمنيوس به ترکيب تربيت فراگير، و اصلاح عمومي و جهاني در دانش، ايمان و اخلاق مي انديشيد و تربيت را نوري در تاريکي مي ناميد. او توفيق يافت مباني اخلاقي صلح و نيز زواياي تاريک نظري آن را باز نماياند. |
كليد واژه: صلح، جنگ، مهر، دانايي و خرد، کمنيوس، تربيت فراگير |
نسخه قابل چاپ |