0

بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی
جمعه 22 اردیبهشت 1391  9:04 AM

 6 : مطالعات تربيتي و روان شناسي 1387; 9(1):91-101.
 
مقوله علم در حکمت متعاليه
 
نبيان پروين*
 
* دانشكده ادبيات، دانشگاه اصفهان
 
 

در اين مقاله به بررسي مقوله علم نزد فيلسوف الهي، ملاصدرا پرداخته شده و به اختلاف ذاتي اعتقاد او با نظر مشايين اشاره مي گردد. از نظر ملاصدرا حقيقت علم از سنخ وجود بوده و در نتيجه حضوري و شهودي مي باشد. بنابراين معرفت هستي جز از طريق معرفت نفس ميسر نخواهد شد و معرفت نفس نيز جز از طريق سلوک و تربيت نفس صورت نخواهد گرفت. همچنين معرفت به خداوند جز به طريق علم شهودي معرفت حقيقي نخواهد بود. از اين جا معلوم مي گردد که انسان، برخلاف موجودات ديگر مفهومي ماهوي نيست بلکه حقيقتي وجودي است که به ميزان فعليت مراتب هستي در او از حقيقت «انسان» برخوردار مي گردد.
با اين ادراک از حقيقت علم معلوم مي گردد، بين علم و اخلاق، نظر و عمل هيچ گونه جدايي وجود ندارد و در حقيقت بين حکمت نظري و حکمت عملي رابطه دو طرفه تنگاتنگي موجود است. يعني انسان در ارتباط با هستي تنها نقش انفعالي ندارد که چون آيينه، تنها صور را در ذهن خود مرتسم نمايد بلکه او موجودي است که هستي در او ظهور مي يابد و جايگاهي است که وجود، خود را از آن طريق مکشوف مي سازد. بدين ترتيب مرز ميان شناخت شناسي و وجود شناسي از ميان مي رود.

 
كليد واژه: علم، علم حصولي، علم حضوري، معرفت نفس، معرفت خدا
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها