پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی
جمعه 22 اردیبهشت 1391 9:04 AM
6 : مطالعات تربيتي و روان شناسي 1387; 9(1):91-101. |
مقوله علم در حکمت متعاليه |
نبيان پروين* |
* دانشكده ادبيات، دانشگاه اصفهان |
در اين مقاله به بررسي مقوله علم نزد فيلسوف الهي، ملاصدرا پرداخته شده و به اختلاف ذاتي اعتقاد او با نظر مشايين اشاره مي گردد. از نظر ملاصدرا حقيقت علم از سنخ وجود بوده و در نتيجه حضوري و شهودي مي باشد. بنابراين معرفت هستي جز از طريق معرفت نفس ميسر نخواهد شد و معرفت نفس نيز جز از طريق سلوک و تربيت نفس صورت نخواهد گرفت. همچنين معرفت به خداوند جز به طريق علم شهودي معرفت حقيقي نخواهد بود. از اين جا معلوم مي گردد که انسان، برخلاف موجودات ديگر مفهومي ماهوي نيست بلکه حقيقتي وجودي است که به ميزان فعليت مراتب هستي در او از حقيقت «انسان» برخوردار مي گردد. |
كليد واژه: علم، علم حصولي، علم حضوري، معرفت نفس، معرفت خدا |
نسخه قابل چاپ |