0

بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی
جمعه 22 اردیبهشت 1391  9:04 AM

 5 : مطالعات تربيتي و روان شناسي 1387; 9(1):73-90.
 
بررسي تاثير سبک هاي مديريت کلاس بر رشد مهارت هاي فراشناختي دانش آموزان
 
امين يزدي سيدامير,عالي آمنه
 
 
 

هدف اين پژوهش، مطالعه تاثير سبک هاي مديريت کلاس معلم، بر رشد مهارت هاي فراشناختي دانش آموزان است. در اين پژوهش سه نوع سبک مديريت کلاس (سبک مداخله گر، سبک تعاملي و سبک غيرمداخله گر) در نظر گرفته شده است. جامعه تحقيق، کليه کلاس هاي پايه پنجم در مدارس ابتدايي پسرانه و دخترانه ناحيه شش آموزش و پرورش مشهد در سال تحصيلي 1384-1383 مي باشد. سبک مديريت کلاس معلمان با استفاده از يک پرسشنامه محقق ساخته در نمونه 60 نفري معلمان سنجيده شد و متغير فراشناخت نيز با استفاده از پرسشنامه خود - گزارش دهي اسپرلينگ و همکاران در نمونه 307 نفري دانش آموزان ارزيابي گرديد. بر اساس نتايج به دست آمده از تحليل داده ها، فرضيه تحقيق مبني بر اينکه: «دانش آموزان معلمين تعامل گرا در مقايسه با دانش آموزان معلمين مداخله گر از مهارت هاي فراشناختي بالاتري برخوردارند» تاييد گرديد. همچنين يافته ها، نشان مي دهد؛ مهارت نظارت فراشناختي دانش آموزان پسر بطور معناداري بالاتر از دختران است و بين فراشناخت دانش آموزان و نمره پيشرفت تحصيلي (معدل) آنان، رابطه مثبت و معنادار وجود دارد.

 
كليد واژه: فراشناخت، مهارت هاي فراشناختي، سبک هاي مديريت کلاس، دانش آموزان
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها