پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی
جمعه 22 اردیبهشت 1391 9:03 AM
3 : مطالعات تربيتي و روان شناسي 1387; 9(1):39-56. |
بررسي تاثير ويژگي هاي شخصيتي و خصيصه اي کارکنان سازمان آموزش و پرورش خراسان رضوي بر ميزان مشارکت آنها در نظام پيشنهادها |
مقيمي مريم,مهرام بهروز*,سعيدي رضواني محمود,آقامحمديان شعرباف حميدرضا |
* گروه علوم تربيتي، دانشگاه فردوسي مشهد |
پژوهش حاضر با هدف بررسي تاثير ويژگي هاي شخصيتي و خصيصه اي کارکنان سازمان آموزش و پرورش خراسان رضوي بر ميزان مشارکت آنها در نظام پيشنهادها در سال تحصيلي 1385-1384 انجام شده است. کليه کارکنان شاغل در سازمان آموزش و پرورش خراسان رضوي، نواحي هفتگانه و منطقه تبادکان مشهد، جامعه آماري اين پژوهش را تشکيل داده اند. متناسب با تحقيقات از نوع علي مقايسه اي، دو جامعه کارکنان مشارکت کننده و غير مشارکت کننده در نظام پيشنهادها در نظر گرفته شد. در جامعه افراد مشارکت کننده 30 نفر به روش تعمدي و غيراحتمالي و بر اساس بيشترين ميزان مشارکت و در گروه افراد غير مشارکت کننده 50 نفر متناسب با تعداد افراد مشارکت کننده در هر منطقه يا ناحيه، به صورت تصادفي ساده به عنوان نمونه انتخاب گرديدند. داده هاي مورد نياز از طريق دو نوع پرسشنامه جمع آوري شده و از طريق آزمون هاي مقايسه دو ميانگين و دو نسبت مستقل مورد تحليل قرار گرفت. بر اساس يافته ها، ميان ويژگي هاي شخصيتي منبع کنترل، سازگاري با موقعيت و عزت نفس کارکنان مشارکت کننده و غير مشارکت کننده در نظام پيشنهادها تفاوت معناداري وجود ندارد. همچنين از ميان مولفه هاي خصيصه اي، تنها عوامل جنسيت و مدرک تحصيلي، تفاوت معناداري را ميان کارکنان مشارکت کننده و غير مشارکت کننده در نظام پيشنهادها نشان مي دهد. |
كليد واژه: مديريت مشارکتي، نظام پيشنهادها، رفتار سازماني، ويژگي هاي شخصيتي، ويژگي هاي خصيصه اي، سازمان آموزش و پرورش |