پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی
جمعه 22 اردیبهشت 1391 9:00 AM
6 : مطالعات تربيتي و روان شناسي 1387; 9(2):95-111. |
رابطه بين هوش هيجاني و شوخ طبعي در دانشجويان دانشگاه |
خشوعي مهديه سادات* |
* دانشگاه اصفهان |
هدف اصلي پژوهش حاضر، بررسي رابطه بين هوش هيجاني و مولفه هاي آن (خودآگاهي هيجاني، خودابرازي، حرمت نفس، خودشكوفايي، استقلال، همدلي، مسوليت پذيري اجتماعي، روابط بين فردي، واقع گرايي، انعطاف پذيري، حل مساله، تحمل فشار رواني، كنترل تكانش، خوش بيني و شادماني) با شوخ طبعي در بين دانشجويان دانشگاه بود. براي دست يابي به اهـداف پژوهش 320 دانشجو با روش تصادفي خوشه اي چند مرحله اي به عنوان گروه نمونه انتخاب شدند. پرسش نامه هاي هوش هيجاني بار-آن و شوخ طبعي در مورد آن ها اجرا گرديد. در تجزيه و تحليل داده ها از روش ضريب همبستگي پيرسون و تحليل رگرسيون گام به گام استفاده شد. نتايج نشان دادند که بين هوش هيجاني و کليه مولفه هاي آن با شوخ طبعي رابطه مثبت معني دار وجود دارد. همچنين، از بين مولفه هاي هوش هيجاني، سه مولفه خوش بيني، خودشکوفايي و شادماني قادر به پيش بيني شوخ طبعي هستند. |
كليد واژه: هوش هيجاني، شوخ طبعي |
نسخه قابل چاپ |