0

بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی
جمعه 22 اردیبهشت 1391  8:59 AM

 3 : مطالعات تربيتي و روان شناسي 1387; 9(2):47-63.
 
بررسي رابطه بين ابعاد شخصيت و سلامت عمومي در دانشجويان دانشگاه تبريز
 
گروسي فرشي ميرتقي,صوفياني حكيمه
 
 
 

 اين پژوهش به منظور بررسي ارتباط بين ابعاد شخصيت و سلامت عمومي دانشجويان انجام گرفت. از 370 دانشجوي مقطع کارشناسي، خواسته شد تا پرسش نامه شخصيتي نئو(NEO-FFI) ، و پرسش نامه سلامت عمومي (GHQ-28) را تکميل کنند. براي تحليل داده هاي پژوهش از شاخص ها و روش هاي آماري شامل ميانگين، انحراف معيار، t-test، ANOVA، ضرايب همبستگي و رگرسيون گام به گام استفاده شد. نتايج تحليل همبستگي نشان داد كه بين ابعاد شخصيتي برون گرايي و با وجدان بودن، با سلامت عمومي دانشجويان رابطه مثبت و معني دار، و بين روان نژندگرايي و سلامت عمومي آنان، رابطه متفي و معني دار وجود دارد. همچنين بعد انعطاف پذيري با ابعاد اختلال جسماني و اختلال در عملکرد اجتماعي ارتباط مثبت و معني داري نشان داد، اما بعد دلپذير بودن با هيچ يک از ابعاد سلامت عمومي، داراي رابطه معني دار نبود. ننايج آزمون t، تفاوت معني داري را در ميزان ابعاد شخصيت، و سلامت عمومي دانشجويان دختر و پسر نشان نداد، اما نتايج تحليل واريانس يک راهه(ANOVA)  بيانگر وجود تفاوت بين ميانگين هاي ابعاد شخصيت و سلامت عمومي در گروههاي مختلف تحصيلي بود. نتايج حاصل از اجراي مدل رگرسيوني نشان داد كه از پنج ويژگي شخصيتي فقط سه ويژگي روان نژندگرايي و برون گرايي و دلپذيري وارد مدل رگرسيوني شدند و اين ويژگي هاي شخصيتي توانستند حدود 50 درصد از واريانس سلامت عمومي را تبيين كنند.

 
كليد واژه: ابعاد شخصيت، سلامت عمومي، پرسش نامه شخصيتي نئو، پرسش نامه سلامت عمومي (GHQ-28)
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها