پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی
جمعه 22 اردیبهشت 1391 8:58 AM
2 : مطالعات تربيتي و روان شناسي 1388; 10(1):27-45. |
مقايسه ايدئولوژي هاي برنامه درسي آيزنر با ميلر: نگاهي ديگر |
مهرمحمدي محمود,امين خندقي مقصود |
در داخل حوزه تعليم و تربيت، حوزه اي فرعي وجود دارد كه «برنامه درسي» ناميده مي شود. برنامه درسي به عنوان يك حوزه مطالعاتي، در زمينه مباحث نظري از اختلاف برانگيزترين حوز هاي معرفت بشري محسوب مي شود. يكي از مباحثي كه از ديرباز منشا و مصدر اين اختلاف نظر بين نظريه پردازان اين رشته بوده، ايدئولوژي هاي برنامه درسي يا نظريه هاي هنجاري برنامه درسي است. موضوع ايدئولوژي برنامه درسي يكي از مباحث اساسي و پر مناقشه برنامه درسي است. نگاهي گذرا به منابع منتشر شده در حوزه برنامه درسي در دهه هاي گذشته حاكي از آن است كه به اين موضوع توجه بسيار جدي شده است؛ به نحوي كه آثار قابل ملاحظه اي در اين زمينه به رشته تحرير در آمده است. دو تن از صاحب نظران بنامي كه در اين زمينه آثار معتبري منتشر نموده اند، آيزنر و ميلر مي باشند. مقاله حاضر بر آن است تا ضمن بررسي عميق انديشه هاي آيزنر و ميلر در اين زمينه، تنوع برداشت ها از ايدئولوژي هاي برنامه درسي و دلايل آن را به گونه اي منطقي به تصوير بكشد. براي نيل به اين مقصود، ابتدا مروري بر انديشه هاي هر دو صاحب نظر شده و پس از آن، با تاملي دوباره در اين ايدئولوژي ها، نكات كليدي انديشه هاي اين افراد استنتاج گرديده و در نهايت، با مقايسه ايدئولوژي هاي آيزنر و ميلر، تحليل و نتيجه گيري انجام شده است. به طور كلي، نتايج اين مقايسه و ارزيابي نشان مي دهد كه تفاوت هاي اساسي و بنيادي در فلسفه و جهان بيني اين دو صاحب نظر وجود دارد. |
كليد واژه: ايدئولوژي هاي برنامه درسي، پست مدرنيسم، آموزه هاي ديني و معنوي، نظريه هاي توصيفي برنامه درسي، آيزنر، ميلر |
نسخه قابل چاپ |