پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی
جمعه 22 اردیبهشت 1391 8:58 AM
12 : مطالعات تربيتي و روان شناسي 1388; 10(2):251-270. |
مديريت رسانه اي و مهندسي افکار عمومي |
عيوضي محمدرحيم* |
* دانشگاه بين المللي امام خميني (ره) |
بحران سازي و بحران زدايي يكي از كاركردهاي رسانه ها با کمک گرفتن از ابزارها و اهرم هاي نوين مي باشد. رسانه ها با استفاده از راهبردها و فراراهبردها در ايجاد شرايط بحراني مي توانند در تحولات سياسي-اجتماعي و فرهنگي جديد در گستره وسيعي نقش آفريني كنند و موجب شکل دهي افکار عمومي گردند. چرا كه امپراتور رسانه اي با بهره گيري از امکانات سرشار موجب شكل گيري نوعي استبداد اطلاعاتي از طريق گزينش و انتشار اطلاعات و اخبار انحصاري، تراست هاي خبري و اطلاعاتي و كارتل هاي رسانه اي در پرتو انقلاب اطلاعاتي شده است. همچنين استبداد رسانه اي که رواج گسترده اي پيدا كرده است، با استفاده از ابزارها و اهرم ها و با اتكا به فناوري افکار عمومي جهان را به سوي خود جلب کرده و به ارايه چهره اي مخدوش از برخي از نظام هاي سياسي، فرهنگ ها، قوم ها و يا دين هاي رقيب پرداخته است. چنين رسانه هايي به شكلي نظام مند نسبت به جهت دهي افكار عمومي، گرايش ها، عقايد و نگرش ها و رفتارها تلاش مضاعفي را به كار مي بندد. به گونه اي كه برخي -همچون آلوين تافلر و هايدي تافلر (1376)- از آن به جنگ جهاني فرهنگي-اطلاعاتي تعبير کرده اند و به نقش اطلاعات درعرصه جهاني اذعان دارند. |
كليد واژه: بحران رسانه، رسانه، قدرت نرم، امنيت سياسي |
نسخه قابل چاپ |