پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی
جمعه 22 اردیبهشت 1391 8:57 AM
7 : مطالعات تربيتي و روان شناسي 1387; 9(2):113-125. |
مقايسه يادگيري توالي حركتي مشخص در سالمندان و جوانان |
نجاتي وحيد,عشايري حسن,گروسي فرشي ميرتقي,اقدسي محمدتقي |
توالي حرکتي اساس بسياري از رفتارهاي هوشيارانه انسان است؛ چرا که رفتارهاي پيچيده حرکتي زنجيره اي از رفتارهاي اوليه است. هدف اين پژوهش مقايسه يادگيري توالي حرکتي مشخص (يادگيري صريح) در دو گروه سني سالمندان و جوانان است. ابزار مورد استفاده در اين مطالعه، نرم افزار تخصصي ارايه محرک هاي متوالي و ثبت زمان و خطاي پاسخ بود. در اين نرم افزار تکليف يادگيري حرکتي به صورت فشار دادن کليدهاي تعريف شده صفحه کليد خاص در پاسخ به يک سري محرک هاي رنگي بود که بر روي صفحه نمايش گر ظاهر مي شدند. در اين پژوهش، دو گروه سالمند و جوان (هر گروه 15 نفر) در تکليف يادگيري صريح شرکت داده شدند. آزمون تحليل واريانس براي اندازه گيري هاي مکرر زمان پاسخ و خطاي پاسخ، تي زوج شده براي مقايسه داده هاي منظم و نامنظم يک گروه و تي مستقل براي مقايسه داده هاي دو گروه سالمند و جوان مورد استفاده قرار گرفت. نتايج نشان داد که در هر دو گروه جوانان و سالمندان با پيشرفت مراحل آزمون، خطا کمتر و سرعت اجراي توالي حرکتي سريع تر مي شود. در گروه جوانان نسبت به سالمندان خطا کمتر و سرعت اجراي مهارت حرکتي سريع تر بود. از آن جايي که در يادگيري صريح بيشتر قطعه پيشاني مغز در يادگيري ترتيب توالي ها نقش دارد و زوال مغزي در قطعه پيشاني بيشتر از ساير نواحي مغزي است، سالمندان در يادگيري صريح مهارت حرکتي کارايي کمتري نسبت به جوانان دارند. |
كليد واژه: يادگيري صريح، توالي حرکتي، سن |
نسخه قابل چاپ |