پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی
جمعه 22 اردیبهشت 1391 8:57 AM
5 : مطالعات تربيتي و روان شناسي 1387; 9(2):79-93. |
بررسي رابطه ادراکات محيطي مدرسه اي و اهداف پيشرفت؛ آيا نوع مدرسه، رشته تحصيلي و منطقه محل سکونت تفاوت ايجاد مي کند؟ |
كارشكي حسين,خرازي سيدعلي نقي,قاضي طباطبايي سيدمحمود |
هدف پژوهش حاضر بررسي اثر نوع مدرسه، رشته تحصيلي و منطقه محل سکونت در ادراکات فعاليت هاي کلاسي و اهداف پيشرفت دانش آموزان است. بدين منظور، نمونه اي به حجم 571 آزمودني از دبيرستان هاي مناطق مختلف تهران انتخاب شدند. آزمودني هاي ياد شده ازجهت نوع مدرسه (عادي، دولتي و غيرانتفاعي)، رشته تحصيلي (رياضي فيزيک و ادبيات و علوم انساني) و منطقه محل سکونت (شمال و جنوب تهران) تفکيک شدند. پرسش نامه هاي ادراکات فعاليت هاي کلاسي (جنتري و همکاران، 2002) و اهداف پيشرفت ميدگلي و همکاران (1998) پس از احراز روايي و پايايي، توسط آزمودني ها تکميل شدند. نتايج نشان داد که تمام مولفه هاي ادراکات محيطي کلاسي (علاقه، لذت، چالش و انتخاب) و اهداف پيشرفت (تبحري ، عملکردي رويکردي و عملکردي اجتنابي) دو به دو با هم ديگر رابطه دارند (01/0>p). با اجراي تحليل واريانس چند متغيري مشخص شد که ميانگين مولفه هاي علاقه و انتخاب در رشته هاي رياضي فيزيک و علوم انساني، باهم تفاوت داشتند (05/0>p)، اما ساير اثرات ساده معنادار نبود. اثرات تعاملي رشته و منطقه در مولفه هاي ادراکات محيطي کلاسي (علاقه، لذت، چالش و انتخاب) و اهداف پيشرفت (تبحري، عملکردي رويکردي و عملکردي اجتنابي)، اثرات تعاملي رشته و نوع مدرسه در مولفه هاي ادراکات محيطي کلاسي (علاقه، لذت، چالش و انتخاب) و اهداف پيشرفت (تبحري)، و نوع مدرسه و منطقه در مولفه هاي ادراکات محيطي کلاسي (علاقه، لذت، چالش و انتخاب) و اهداف پيشرفت (تبحري)، معنادار بود (05/0>p). ساير تعامل ها معنادار نبود. |
كليد واژه: ادراکات محيطي کلاسي، اهداف پيشرفت، جهت گيري هاي تبحري، عملکردي رويکردي و عملکردي اجتنابي |
نسخه قابل چاپ |