پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی
جمعه 22 اردیبهشت 1391 8:56 AM
7 : مطالعات تربيتي و روان شناسي 1388; 10(2):27-48. |
مطالعه پديده هاي حوزه علوم کتابداري و اطلاع رساني در پرتو نظريه هاي معنايي |
شريف عاطفه* |
عصر اطلاعات، پيچيدگي فرايندها و ارتباط ميان پديده ها را بيش از پيش آشکار ساخته است. مفاهيم و معنا از مقوله هاي اصلي علم اطلاع رساني هستند و به حوزه معني شناسي ارتباط مي يابند. اين مقاله با هدف تمرکز بر نظريه هاي معنايي و بيان تاثير مستقيم و غيرمستقيم آن بر مطالعه پديده هايي چون "بازنمون" و "ربط" در حوزه کتابداري و اطلاع رساني نگارش يافته است. به اين منظور برخي از نظريه هاي معنايي و گوشه اي از تاثير آن نظريه ها بر اين حوزه مورد بررسي قرار گرفته است. همچنين معنا در فرايند ارتباطي، اهميت اشتراک در معني و بافت غير زباني در درک معني مورد تاکيد قرار گرفت. در ادامه نظريه تحليل حوزه يورلند و امکان ساخت و توسعه ابزارهاي بازنمون دانش با اين رويکرد مورد اشاره قرار گرفته است. |
كليد واژه: معني شناسي، نظريه هاي معنايي، بازيابي اطلاعات، بازنمون، ربط |
نسخه قابل چاپ |