پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی
جمعه 22 اردیبهشت 1391 8:56 AM
12 : مطالعات تربيتي و روان شناسي 1388; 10(1):197-213. |
نقدي بر انسان شناسي تيلوريسم و پيامدهاي آن در مديريت آموزشي |
سرمدي محمدرضا*,پاك سرشت محمدجعفر,صفايي مقدم مسعود,مهرعلي زاده يداله |
* دانشگاه پيام نور |
در جهان امروز، كمتر كسي مي تواند با نگاه مكانيستي به مديريت سازمان ها و بالاخص مديريت آموزشي بنگرد. به ويژه در دهه هاي اخير، عواملي همچون آگاهي، انديشه و آزادي در نظام هاي آموزشي به طور فزاينده اي مورد تاكيد قرار مي گيرد. علي رغم اين سير پيشرونده علمي، به مباني فلسفي اين نظريه ها و روند شكل گيري آنها توجه لازم مبذول نشده است. مديريت آموزشي علمي جوان است و لازم است از لحاظ فلسفي پشتيباني شود. در همين راستا، پژوهش حاضر به بررسي مبناي انسان شناسي تيلوريسم به عنوان اولين نظريه علمي مديريت پرداخته و پيامدهاي آن را در مديريت آموزشي به نقد مي كشد. نتايج تحقيق حاكي از آن است كه طبق اين تئوري، انسان به عنوان يك موجود مادي نگريسته مي شود كه مرتبا بايد كنترل شود. منابع نيروي انساني برابر با منابع نيروي صنعتي فرض مي شوند و انسان بر مبناي اين تئوري، انساني منطقي-اقتصادي و واحد تجزيه و تحليل مديريت در سازمان است. به همين سياق، مديريت آموزشي از اقتدار عقلايي-قانوني براي اداره مدرسه بهره مي جويد و در شيوه هاي كنترل معلمين و شاگردان تمركز شديد وجود دارد و نقش هنجارها به عنوان عوامل كنترل كننده رفتارهاي انساني به حداقل كاهش مي يابد. |
كليد واژه: تيلوريسم، انسان شناسي، مديريت آموزشي، سازمان دهي معقول، دانش علمي |
نسخه قابل چاپ |