پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی
جمعه 22 اردیبهشت 1391 8:56 AM
3 : مطالعات تربيتي و روان شناسي 1388; 10(2):0-0. |
بررسي و مقايسه ميزان استناد مقالات مجلات نمايه شده در وب علم آي اس آي (ISI Web of Science) با مجلات راهنماي مجلات دسترسي آزاد (DOAJ) در طول سال هاي 2008-2003 |
سعادت رسول,شعباني احمد |
پژوهش حاضر با هدف بررسي ميزان استنادات صورت گرفته از مقالات مجلات پايگاه وب علم آي اس آي به مجلات راهنماي مجلات دسترسي آزاد در طول سال هاي 2008 – 2003 انجام شده است. در اين پژوهش که از روش کتابسنجي و فن تحليل استنادي بهره جويي شده، داده ها از طريق ابزار Cited Reference Search در وب علم آي اس آي گردآوري شده، و با کمک نرم افزار SPSS16 مورد تجزيه و تحليل قرار گرفته اند. در نهايت مشخص شد که به 321 عنوان مجله (87/10 درصد) از بين 2953 عنوان استناد شده و تعداد استناداتي که به اين مجلات اختصاص يافته، 19050 استناد مي باشد. در اين ميان، حوزه علوم پايه با 10116 استناد (1/53 درصد)، حوزه علوم بهداشت و پزشکي با 5965 استناد (31/31 درصد)، حوزه فني و مهندسي با 1436 استناد (54/7 درصد)، حوزه علوم اجتماعي با 832 استناد (37/4 درصد)، و حوزه هنر و علوم انساني با 701 استناد (68/3 درصد)، به ترتيب به عنوان حوزه هاي اول تا پنجم از لحاظ ميزان استناد شناخته شدند. با توجه به اين موارد مشخص شد که ميزان گرايش به مجلات دسترسي آزاد در موضوعات حوزه علوم پايه نسبت به مجلات در چهار حوزه ديگر و نيز ميزان گرايش به اين مجلات در حوزه هاي علوم پايه و علوم بهداشت و پزشکي در حالت کلي تفاوت چشمگيري با موضوعات حوزه هنر و علوم انساني و علوم اجتماعي دارد. از طرفي، نتايج آزمون مجذور خي (c2) حاکي از اين نکته است که تفاوت معناداري از لحاظ ميزان استنادات بين حوزه هاي پنج گانه مذکور وجود دارد. |
كليد واژه: مجلات دسترسي آزاد، راهنماي مجلات دسترسي آزاد، وب علم آي اس آي، تحليل استنادي |
نسخه قابل چاپ |