0

بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی
جمعه 22 اردیبهشت 1391  8:55 AM

 10 : مطالعات تربيتي و روان شناسي 1388; 10(3):197-212.
 
تاملي بر آموزش پذيري مديريت آموزشي: انتقادها و ديدگاه ها
 
سعيدي رضواني محمود*,بهره مند آزاده
 
* دانشگاه فردوسي مشهد
 
 

اين مقاله حاصل بررسي موقعيت مساله زايي است که برخي تحقيقات از جمله مطالعه اي در سطح دانشکده علوم تربيتي آن را به تصوير کشيده اند. آن موقعيت مساله زا عدم توفيق فارغ التحصيلان دوره هاي آکادميک مديريت آموزشي در محيط واقعي سازمان بوده است. در پي آن، اين مساله مطرح شد که چه بسا اصولا فرايند تربيت مديران فرايندي ناشدني است. بنابراين، براي بررسي موضوع" امکان سنجي آموزش مديريت "ديدگاه هاي صاحب نظران بررسي و تحليل گرديد. بر اين اساس، پرسش اساسي اين نوشتار آن است که آيا مديريت آموزشي قابل آموزش است؟ نتايج پيشينه کاوي نشان داد که گروهي از صاحب نظران به دلايلي نظير شکاف ميان تئوري و عمل مديريت قايل به امکان ناپذيري آموزش مديريت هستند. در اين مقاله، نقطه نظرات مخالفان آموزش پذيري مديريت نقد شد و چنين نتيجه شد که نقص مشاهده شده در فارغ التحصيلان، به احتمال بيشتري به کاربران نظريه هاي مديريت (آموزه هاي مديريتي) و نه دانش فعلي مديريت مربوط است. کاستي هاي اين کاربران مي تواند به دو عامل (الف) دريافت آموزش هاي نامناسب و (ب) ويژگي هاي شخصيتي غيرمتناسب با شغل مديريت، مربوط باشد. در صورت پذيرش اصل تعامل آموزه هاي مديريت با ويژگي هاي کاربر (دانشجوي مديريت آموزشي)، بايستي افرادي را در دوره هاي مديريت گزينش نمود که داراي ويژگي هاي اوليه يک مدير موفق باشند. ضمنا مي توان به راهکارهاي ديگري در آموزش مديريت در سطح سازمان هاي آموزشي انديشيد. رويکرد گردش و ارتقاي شغلي همراه با آموزش هاي ضمن خدمت مبتني بر تحقيق عمل يکي از روش هاي موثر مي باشد.

 
كليد واژه: مديريت آموزشي، آموزش پذيري، خصوصيات روان شناختي مديران
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها