پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی
جمعه 22 اردیبهشت 1391 8:55 AM
9 : مطالعات تربيتي و روان شناسي 1388; 10(3):177-196. |
رابطه مفهوم خود، ساختار خانواده و نگرش به عملکردهاي تربيتي والدين در نوجواني |
رضوان خواه مهناز* |
* مركز تربيت معلم شهيد باهنر |
در پژوهش حاضر، مولفه مفهوم خود و رابطظ آن با ساختار خانواده و شيوه هاي فرزندپروري مورد بررسي قرار گرفته است. تعداد 163 دانش آموز نوجوان با ميانگين سني 16 سال و به تفکيک جنسيت از ميان مدارس متوسطه شهر تبريز انتخاب شدند. براي جمع آوري داده ها از مقياس مفهوم خود تنسي متشکل از 84 ماده و مقياس 77 ماده اي عملکرد تربيتي والدين استفاده شد. نتايج بيان گر تفاوت هاي جنسي معني داري در مفهوم خود نبود. دختران در مقايسه با پسران محبت والديني را بيشتر ارزيابي کردند، ولي در نگرش به بعد کنترل والديني تفاوت هاي جنسي معني داري مشاهده نشد. چهار شيوه تربيتي (مقتدر، آزادگذارنده، قدرت طلب و مسامحه کار) در رابطه با مفهوم خود مورد مقايسه قرار گرفت. نتايج حاصل از تجزيه و تحليل ANOVA گوياي آن بود که نقش اقتدار والديني در ايجاد مفهوم خود بالا در مقايسه با سه شيوه ديگر به مراتب بيشتر بود. همچنين، مفهوم خود، جز در رابطه با تحصيلات مادر، تحت تاثير ساختار فيزيکي خانواده قرار نگرفت. |
كليد واژه: مفهوم خود، شيوه هاي فرزندپروري، ساختار فيزيکي خانواده، نوجواني |
نسخه قابل چاپ |