0

بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی
جمعه 22 اردیبهشت 1391  8:55 AM

 1 : مطالعات تربيتي و روان شناسي 1388; 10(1):5-25.
 
رابطه الگوهاي ارتباطي خانواده و کيفيت زندگي دانش آموزان دوره متوسطه شهر شيراز
 
رحيمي مهدي,خير محمد
 
 
 
کيفيت زندگي از اساسي ترين مفاهيم روان شناسي مثبت گراست. هدف پژوهش حاضر بررسي ميزان پيش بيني ابعاد کيفيت زندگي، شامل «سلامت جسمي»، «سلامت روان»، «ارتباطات اجتماعي» و «ادراک محيط زندگي» توسط ابعاد الگوهاي ارتباطي خانواده، شامل «بعد گفت و شنود» و «بعد همنوايي» بود. مشارکت کنندگان در پژوهش 435 دانش آموز (215 نفر دختر و 220 نفر پسر) دبيرستان هاي مختلف شهر شيراز بودند. براي سنجش کيفيت زندگي از مقياس کوتاه کيفيت زندگي سازمان بهداشت جهاني و براي سنجش ابعاد الگوهاي ارتباطي خانواده از مقياس تجديد نظر شده کوئرنر و فيتزپاتريک استفاده شد. روايي مقياس ها از طريق همساني دروني و پايايي آنها به روش آلفاي کرونباخ تعيين شد. نتايج بيانگر روايي و پايايي مطلوب مقياس ها بود. با استفاده از تحليل رگرسيون چندگانه به روش همزمان ميزان پيش بيني هريک از ابعاد کيفيت زندگي توسط دو بعد گفت و شنود و همنوايي الگوهاي ارتباطي خانواده مورد بررسي قرار گرفت. يافته ها نشان داد که در هر چهار بعد کيفيت زندگي، يعني سلامت جسمي، سلامت روان، ارتباطات اجتماعي و ادراک محيط زندگي، جهت گيري گفت و شنود خانواده پيش بيني کننده مثبت و جهت گيري همنوايي پيش بيني کننده منفي بود. بنابراين، مي توان گفت که ارتقا گفت و شنود خانواده پيش بيني کننده کيفيت زندگي فرزندان است، در حالي که تاکيد بر همنوايي در خانواده از کيفيت زندگي فرزندان مي کاهد.
 
كليد واژه: الگوهاي ارتباطي خانواده، کيفيت زندگي، گفت و شنود، همنوايي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها