پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی
جمعه 22 اردیبهشت 1391 8:54 AM
6 : مطالعات تربيتي و روان شناسي 1388; 10(2):5-26. |
تحليل و مقايسه شبکه مفهومي حاکم بر سر عنوان موضوعي و متون فارسي کتابداري و اطلاع رساني بر اساس رويکرد تحليل حوزه |
اخوتي مريم,داورپناه محمدرضا,دياني محمدحسين,شعباني وركي بختيار |
هدف نظام هاي سازماندهي دانش کمک به بازيابي کارآمد است و نظام بازيابي نيز متاثر از نظام ذخيره سازي مي باشد. از طرف ديگر، وضعيت هر حوزه از دانش را متن هاي آن حوزه تعيين مي کند، بنابراين، لازم است باز نمون کلامي نظام سازماندهي {رده بندي} با عنصرهاي کلامي متن هاي توليد شده همخواني داشته باشد. از آنجا که مبناي نظام ذخيره و بازيابي اطلاعات به زبان فارسي در کتابخانه هاي کشور "سرعنوان هاي موضوعي فارسي" است، پژوهش حاضر بر آن است که به روش تحليل محتوا به تحليل و مقايسه شبکه مفهومي حاکم بر سرعنوان موضوعي فارسي و متون فارسي کتابداري و اطلاع رساني بپردازد تا مشخص گردد سرعنوان هاي موضوعي فارسي تا چه اندازه شبکه مفهومي موجود در متن هاي کتابداري و اطلاع رساني را منعکس مي سازد. جامعه پژوهش متشکل از 392 عنوان کتاب و 782 عنوان مقاله منتشر شده طي سال هاي 85-81 است که حجم نمونه اي به ميزان 99 عنوان کتاب و 197 عنوان مقاله به روش نمونه گيري منظم انتخاب شد. يافته هاي پژوهش نشان داد که شبکه مفهومي حاصل از مقالات با شبکه مفهومي بدست آمده از کتاب ها متفاوت مي باشد؛ به علاوه تفاوت معني داري ميان شبکه مفهومي سرعنوان موضوعي فارسي با شبکه مفهومي حاصل از تحليل حوزه اي متن هاي فارسي کتابداري و اطلاع رساني وجود دارد. بنابراين ساختار شبکه مفهومي سرعنوان هاي موضوعي فارسي، نيازمند بازنگري و تجديدنظر است. |
كليد واژه: شبكه مفهومي، تحليل حوزه، سرعنوان هاي موضوعي فارسي، كتابداري و اطلاع رساني |
نسخه قابل چاپ |