پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی
جمعه 22 اردیبهشت 1391 8:54 AM
1 : مطالعات تربيتي و روان شناسي 1388; 10(2):0-0. |
مطالعه مقايسه اي دسترس پذيري وب سايت وزارتخانه هاي ايران بر اساس شاخص هاي کنسرسيوم وب جهان گستر و تجارب کاربران |
حسن زاده محمد*,نويدي فاطمه |
* تهران، دانشگاه تربيت مدرس، دانشكده علوم انساني، اتاق 324 |
دسترس پذيري يکي از مهمترين ارکان و پيش نيازهاي وب سايت ها در راستاي ارايه خدمات بهينه به کاربران و مخاطبان آنهاست. با توجه به مطرح شدن ايده دولت الکترونيک اهميت دسترس پذيري در وب سايت هاي دولتي بيش از پيش آشکار شده است. با توجه به اهميت موضوع، در اين مقاله تلاش شده است تا نتايج حاصل از ارزيابي دسترس پذيري وب سايت وزارتخانه هاي جمهوري اسلامي ايران (21 وزارتخانه) بر اساس شاخص هاي کنسرسيوم جهاني وب جهان گستر و مقايسه آن با نتايج حاصله از تجارب کاربران ارايه شود. نتايج نشان داد از لحاظ ارزيابي دستي، ميزان دسترس پذيري وب سايت وزاتخانه هاي ايران پايين تر از متوسط مي باشد و از لحاظ ارزيابي تجارب کاربر نيز ميزان دسترس پذيري وب سايت وزارتخانه هاي دولت جمهوري اسلامي ايران كمي بالاتر از متوسط است. ميانگين ارزيابي دستي بر اساس شاخص هاي کنسرسيوم وب جهان گستر، 32/46 درصد (پايين تر از متوسط) و ميانگين ارزيابي تجارب کاربر، 4/64 درصد (كمي بالاتر از متوسط) ارزيابي شد. نتايج همچنين نشان داد که بين دسترس پذيري وب سايت وزارتخانه هاي دولت جمهوري اسلامي ايران بر اساس دو شيوه ارزيابي شاخص هاي استخراجي از كنسرسيوم وب جهان گستر و تجارب كاربران تفاوت معني داري وجود ندارد. |
كليد واژه: دسترس پذيري، وب سايت، وزارتخانه ها، دولت جمهوري اسلامي ايران، ارزيابي دستي، تجارب کاربران |
نسخه قابل چاپ |