0

بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی
جمعه 22 اردیبهشت 1391  8:53 AM

 5 : مطالعات تربيتي و روان شناسي 1388; 10(3):105-126.
 
بررسي ميزان کاربست مولفه هاي دانشگاه ياددهنده از نظر اعضاي هيات علمي دانشگاه ها
 
زارع محمدآبادي حسين*,رجايي پور سعيد,جمشيديان مهدي,مولوي حسين
 
* دانشگاه اصفهان
 
 

در اين پژوهش، براي بررسي ميزان کاربست مولفه هاي دانشگاه ياددهنده [ديدگاه قابل ياددهي، ايده ها، ارزش ها، انرژي، و قاطعيت در تصميم گيري] در دانشگاه هاي دولتي از روش تحقيق پيمايشي استفاده شده است. جامعه آماري پژوهش تمام اعضاي هيات علمي دانشگاه هاي دولتي در سال تحصيلي 86، 85 بوده که از ميان آنان يک نمونه 315 نفري به روش نمونه گيري خوشه اي چند مرحله اي به صورت تصادفي انتخاب شده است. براي جمع آوري اطلاعات، پرسشنامه محقق ساخته 74 سوالي در قالب طيف 5 درجه اي ليکرت به کار برده شده است. جهت آزمون سوال هاي پژوهش از آزمون هاي آماري پارامتريک از جمله t تک نمونه اي و تحليل واريانس چند متغيري (MANOVA) استفاده شده است. يافته هاي پژوهش نشان مي دهد که ميانگين نمرات پاسخ گويان در خصوص تمام مولفه هاي دانشگاه ياددهنده کمتر از حد متوسط (3) بوده و در تمام مولفه ها تفاوت معني دار است. بررسي تفاوت بين نظرات نمونه آماري در مورد ميزان کاربست مولفه هاي سازمان ياددهنده با توجه به متغيرهاي دموگرافيک نيز،f  مشاهده شده نشان مي دهد که بر اساس رتبه علمي اعضاي هيات علمي و مديران دانشگاه در سه مورد انرژي، ايده ها و ارزش ها، تفاوت معني دار بود. تفاوت بين ميانگين هاي زنان و مردان و نيزتفاوت بين ميانگين بر اساس سنوات خدمت پاسخ گويان معني دار نبود، ولي در خصوص سمت هاي مدير و عضو هيات علمي در تمام موارد تفاوت بين ميانگين ها معني دار بود. تحليل نتايج همچنين نشان داد که ميانگين نمرات کاربست مولفه هاي سازمان ياددهنده در دانشگاه هاي علوم پزشکي بالاتر از ميانگين نمرات دانشگاه هاي غير پزشکي است. در مورد مولفه هاي انرژي، ايده ها و ارزش ها، f مشاهده شده معني دار مي باشد.

 
كليد واژه: دانشگاه ياددهنده، ديدگاه قابل ياددهي، ايده ها، ارزش ها، انرژي، قاطعيت در تصميم گيري و آموزش عالي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها