پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی
جمعه 22 اردیبهشت 1391 8:53 AM
4 : مطالعات تربيتي و روان شناسي 1388; 10(3):65-82. |
بررسي رابطه ميزان مشارکت فعال دانش آموزان در جريان تدريس با پيشرفت تحصيلي |
محمودي فيروز*,فتحي آذر اسكندر,اسفندياري رجب |
* دانشگاه تربيت مدرس |
مشارکت فعال دانش آموزان در فرايند ياددهي و يادگيري يکي از مباحث اساسي است که توجه بسياري از محققان را به خود جلب کرده است، چون مشارکت فعال دانش آموز در فرايند تدريس موجب درگيري ذهني آنها و افزايش ميزان يادگيري مي شود. در اين تحقيق ميزان گفتار معلم و دانش آموز بر اساس سيستم تحليل ارتباط کلامي فلندرز مورد تجزيه و تحليل قرار گرفته است، تا مشخص شود که ميزان گفتار معلم و دانش آموز و ميزان مشارکت آنها به چه ميزان است. براي بررسي اين موضوع 60 کلاس سوم متوسطه (30 کلاس دخترانه و 30 کلاس پسرانه) از سه رشته ادبيات و علوم انساني، رياضي ـ فيزيک و علوم تجربي از نواحي پنچگانه آموزش و پرورش شهر تبريز به شيوه نمونه گيري تصادفي چندمرحله اي انتخاب گرديد. 10 کدبردار از طريق مشاهده فرايند تدريس داده ها را جمع آوري نمودند. سپس بر اساس سيستم تحليل ارتباط کلامي فلندرز، فراواني عوامل دهگانه محاسبه گرديد. بر اساس نتايج به دست آمده بين ميانگين مشارکت فعال و نوع گفتار آزادانه و محدود بين دانش آموزان دختر و پسر و همچنين بر اساس رشته تحصيلي تفاوت معني دار آماري وجود ندارد. ولي بين ميزان مشارکت و نوع گفتار آزادانه و محدود دانش آموز با پيشرفت تحصيلي رابطه مثبت وجود دارد. |
كليد واژه: مشارکت فعال دانش آموز، تعامل کلامي معلم و دانش آموزان، سيستم تجزيه و تحليل ارتباط کلامي فلندرز، گفتار محدود دانش آموز، گفتار محدود دانش آموز و پيشرفت تحصيلي |
نسخه قابل چاپ |