پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی
جمعه 22 اردیبهشت 1391 8:53 AM
3 : مطالعات تربيتي و روان شناسي 1388; 10(3):41-64. |
مطالعه چگونگي شکل گيري برنامه درسي برآمده با الهام از رويکرد رجيو اميليا براي کودکان 6 تا 8 سال |
فتحي واجارگاه كورش*,عارفي محبوبه,ترقي جاه علي |
* دانشگاه شهيد بهشتي |
چگونگي شکل گيري برنامه درسي برآمده در اين تحقيق با روش قوم نگاري مورد بررسي قرار داده شده است. در برنامه درسي برآمده گروه معلمان با بررسي علايق و دغدغه هاي کودکان و مستند کردن آن امکانات گسترش پروژه ها را براي کودکان فراهم مي آورند. برنامه درسي توسط کودکان بوجود مي آيد و توسط معلمان قالب بندي مي شود.مراحل مختلفي از جمله شنيدن، پرسيدن و باز کردن موضوعات، پيش بيني مراحل آينده و ايجاد آمادگي براي حمايت، مستند سازي از کل فرآيندو باز نگري و همفکري با همکاران، کودکان و اوليا جزء مراحل برنامه ريزي مي شود. معلمان نقش هاي متنوعي را بازي مي کنند، معلم به عنوان همراه و يادگيرنده، معلم به عنوان راهنما و معلم به عنوان محقق. مدت 5 ماه تعاملات 35 کودک و 2 معلم و محقق مورد توجه قرار گرفت. شادي، انرژي و سرزندگي از جمله مهمترين مشخصه هاي همه گروههاي ذينفع بود. کودکان در قالب پروژه هاي بلند مدت يا کوتاه مدت فردي و گروهي به يادگيري مي پرداختند، 3 پروژه اصلي بلند مدت در اين مدت توسط کودکان به اجرا در آمد و کودکان موضوعات متنوعي را در آنها به تحقيق آموختند. |
كليد واژه: برنامه درسي برآمدني، رويکرد رجيو اميليا، اجراي برنامه درسي |
نسخه قابل چاپ |