0

بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی
جمعه 22 اردیبهشت 1391  8:50 AM

 10 : مطالعات تربيتي و روان شناسي 1389; 11(1):189-210.
 
تاثير بازانديشي در عمل بر تفکر انتقادي دانشجو، معلمان مراکز تربيت معلم تبريز
 
بدري گرگري رحيم*,فتحي‌ آذر اسكندر,حسيني نسب سيدداوود,مقدم محمد
 
* دانشگاه تبريز
 
 

پژوهش حاضر با هدف تعيين تاثير بازانديشي در عمل بر تفکر انتقادي دانشجو معلمان انجام گرفت. طرح پژوهشي از نوع طرح هاي عاملي (عامل جنسيت با دو سطح و عامل کاربندي با دو سطح «روش باز انديشي در عمل و روش سنتي») بود. آزمودني ها را 93 نفر از دانشجويان مراکز تربيت معلم چهارگانه تبريز در دو گروه آزمايش (24 دختر و 22 پسر) و دو گروه شاهد (25 دختر و 22 پسر) تشکيل دادند. به منظور جمع آوري اطلاعات از دو ابزار آزمون تفکر انتقادي واتسون – گليزر (فرم الف) با پنج مولفه (استنباط، تشخيص پيش فرض ها، استنتاج، تعبير و تفسير و ارزشيابي دلايل) و پرسشنامه آمادگي تفکر انتقادي کاليفرنيا با هشت مولفه (حقيقت جويي، گرايش به موقعيت مساله، اعتماد به قضاوت خود، تحليلي بودن، کنترل خود، کنجکاوي ذهني، عمل منظم و پختگي در قضاوت) استفاده شد. براي تجزيه وتحليل اطلاعات از روش هاي تحليل کوواريانس چند متغيري استفاده گرديد. نتايج تحقيق نشان دادکه روش باز انديشي در عمل موجب رشد مهارت تفکر انتقادي (استنتاج قياسي) و گرايش تفکر انتقادي (کنجکاوي ذهني، عمل منظم و پختگي در قضاوت) دانشجو معلمان مي شود. بين دانشجو معلمان دختر و پسر از نظر تاثير باز انديشي بر تفکر انتقادي تفاوتي وجود نداشت.

 
كليد واژه: بازانديشي، تفکر انتقادي، گرايش تفکر انتقادي، دانشجو معلم، آزمون واتسون گليزر
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها