پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی
جمعه 22 اردیبهشت 1391 8:49 AM
5 : مطالعات تربيتي و روان شناسي 1389; 11(1):77-108. |
استعاره: مفهوم، نظريه ها و کارکردهاي آن در تعليم و تربيت |
زنگويي اسداله*,شعباني وركي بختيار,فتوحي محمود,مسعودي جهانگير |
* دانشگاه فردوسي مشهد |
اين مقاله به هدف بازشناسي مفهوم و نقش استعاره از منظر تعليم و تربيت، در دو بخش تنظيم شده است: در بخش نخست ديدگاههاي شش گانه در نظريه هاي استعاره کلاسيک و جديد را بر اساس رويکردهاي شناختي و با توجه به اهميت استعاره شناسي در بحثهاي شناختي و ذهني معرفي مي کند، در بخش دوم صورتهاي استعاري زبان را در سه گونه اصلي (تشبيه، تمثيل و نماد) رده بندي کرده و هريک را جداگانه معرفي نموده و آنگاه نقشهاي صور استعاري را با تکيه بر ارزشهاي شناختي و نقش آنها را در صورتبندي و بازشناسي معني معرفي مي کند در سراسر اين نوشتار به ماهيت استعاره به عنوان يک امر شناختي و به نقشهاي آن به منزله يک فرايند تربيتي و پرورشي نظر دارد. و چنين نتيجه مي گيردکه بسياري از نقشهاي استعاره از جمله نقشهاي انگيزشي، اکتشافي، تاويلي، اقناعي، و نقشهاي معطوف به بازپروري معني همگي کارکردي تربيتي نيز دارند که در نظامهاي تعليم و تربيت بايد که مورد توجه قرار گيرند. |
كليد واژه: استعاره، نظريه هاي استعاره، کارکردهاي استعاره، تعليم و تربيت، استعاره تربيتي |
نسخه قابل چاپ |