0

بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی
جمعه 22 اردیبهشت 1391  8:49 AM

 1 : مطالعات تربيتي و روان شناسي 1389; 11(1):5-20.
 
بازشناسي مفهوم و تبيين جايگاه تخيل در برنامه هاي درسي و آموزش با تاکيد بر دوره ابتدايي
 
مهرمحمدي محمود*
 
* دانشگاه تربيت مدرس
 
 

در اين مقاله نخست به بازشناسي مفهوم تخيل پرداخته شده و معاني گوناگون آن به اجمال مورد بررسي قرار مي گيرد. اين بحث مقدماتي روشن مي سازد که شناخت مفهوم تخيل به عنوان يک ظرفيت انساني کار ساده اي نبوده و بايد به عنوان يک پروژه ناتمام براي دست اندرکاران تعليم و تربيت و خصوصا سياست گذاراني که به نوآوري و تحول در اين عرصه خطير مي انديشند مطرح شود. خصوصا اين که بايد ميان معناي تخيل در کودکي و بزرگسالي و تخيل به عنوان يک ظرفيت فکري – ذهني ممتاز و يک بيماري و عارضه خطرناک تمايز قائل شد.
به دنبال اين مبحث مقدماتي، از منظر ثبوتي درباره کاربرد تخيل و تجربيات تخيلي کودکان در برنامه هاي درسي و آموزش بحث مي شود. اين موضوع متضمن پذيرش اصل تازه اي در طراحي آموزشي است و چگونگي پاسخگو نمودن آموزش به قدرت و ظرفيت تخيل به عنوان يک ابزار ذهني يا يک منبع مغتنم در فرايند ياددهي ، يادگيري را در کانون توجه قرار مي دهد
.
در بخش بعدي، ظرفيت تخيل در انسان از منظر اثباتي مورد توجه قرار مي گيرد و ضرورت پرورش آن در نظام هاي تعليم و تربيت از ابعاد گوناگون مورد بحث واقع مي شود. از جمله اين ابعاد مي توان به انسان شناسي و هستي شناسي اسلامي، نقش برنامه درسي در فعليت بخشيدن به ظرفيت هاي بالقوه ذهني يا "ساختن ذهن"، نقش تخيل در تفکر مفهومي، نسبت گسست ناپذير تخيل با خلاقيت و بالاخره نسبت تخيل با حل مساله يا فرايند علمي اشاره کرد
.
در آخرين بخش مقاله ودر مقام جمع بندي، علاوه بر تاکيد بر مواضع اساسي نويسنده در اين زمينه، ضرورت پرداختن به پروژه ديگري جهت شناسائي "قفل هاي ذهني" در نظام آموزش و پرورش که مهم ترين موانع بر سر راه استفاده از تخيل يا پرورش آن مي باشد مورد بحث قرار مي گيرد
.

 
كليد واژه: تخيل، برنامه درسي، آموزش، دوره ابتدايي
 
 
 
 
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها