0

بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی
جمعه 22 اردیبهشت 1391  8:48 AM

 11 : مطالعات تربيتي و روان شناسي 1389; 11(2):227-238.
 
بررسي اثر بخشي واقعيت درماني به شيوه گروهي بر افزايش ميزان عزت نفس دانشجويان دانشگاه فردوسي مشهد
 
مرادي شهربابك فاطمه*,قنبري هاشم آبادي بهرام علي,آقامحمديان شعرباف حميدرضا
 
 
 

اين پژوهش با هدف مطالعه اثر بخشي واقعيت درماني به شيوه گروهي در جهت افزايش ميزان عزت نفس دانشجويان دانشگاه فردوسي انجام پذيرفت. پژوهش حاضر کاربردي و از نوع آزمايشي (به صورت پيش آزمون پس آزمون با گروه کنترل) است. با استفاده از روش نمونه گيري در دسترس از ميان مراجعه کنندگاني که به کلينيک دانشکده علوم تربيتي و روانشناسي مراجعه کرده بودند، با توجه به ملاک نمره عزت نفس پايين (کمتر از نقطه برش 23) در آزمون عزت نفس کوپراسميت، 30 نفر انتخاب و به صورت تصادفي به دو گروه آزمايشي و گواه گمارش شدند. نتايج تحليلي آماري آزمون T در پيش آزمون تفاوت معناداري را در ميزان عزت نفس دو گروه نشان نداد. سپس در گروه آزمايش مداخله واقعيت درماني به شيوه گروهي به صورت 8 جلسه هفتگي درمان اجرا شد. بعد از اتمام دوره، به منظور سنجش ميزان تغيير متغير وابسته (ميزان عزت نفس)، مجددا آزمون مذکور به عنوان پس آزمون در هر گروه اجرا شد. نتايج تحليل آماري تحليل واريانس دو عاملي با اندازه گيري مکرر به تاييد فرضيه پژوهش (با ارزش معناداري (p<0.001) 0.099 در مرحله پس آزمون انجاميد. جهت بررسي تداوم اثربخشي مداخله درماني پس گذشت 45 روز، آزمون مذکور در گروه آزمايش اجرا شد. نتايج نشان داد تفاوت بين مرحله پيگيري و مرحله پس آزمون در جهت کاهش معنادار شده است چنين به نظر مي رسد که اثر واقعيت درماني در اين گروه تداوم نداشته است.

 
كليد واژه: گروه درماني، واقعيت درماني، عزت نفس
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها