پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی
جمعه 22 اردیبهشت 1391 8:48 AM
10 : مطالعات تربيتي و روان شناسي 1389; 11(2):211-226. |
بررسي ميزان استفاده دانشجويان از مهارت هاي مطالعه و يادگيري و رابطه آن با وضعيت و سوابق تحصيلي آنها |
عبدخدايي محمدسعيد*,غفاري ابوالفضل |
* دانشگاه فردوسي مشهد |
اين پژوهش با هدف تعيين ميزان استفاده دانشجويان از راهبردهاي مطالعه و يادگيري و ارتباط آن با وضعيت تحصيلي آنها انجام شد. در اين مطالعه 425 نفر از دانشجويان سالهاي 84 و 86 دانشکده هاي ادبيات و مهندسي دانشگاه فردوسي مشهد به روش نمونه گيري طبقه اي تصادفي انتخاب شدند. پرسشنامه راهبردهاي مطالعه و يادگيري کرمي (1384) که به منظور اندازه گيري ميزان استفاده دانشجويان از اين راهبردها طراحي شده است، توسط آنها تکميل گرديد. يافته ها حاکي از اين بود که عملکرد دانشجويان در استفاده از مهارت ها، در حد متوسط بود. دخترها بيشتر از پسرها از مهارت ها بهره برده، دانشجويان دانشکده ادبيات نيز بيشتر از دانشجويان دانشکده مهندسي از راهبردها استفاده کرده اند. بين دانشجويان روزانه و نوبت دوم و همچنين دانشجويان سال اول و سوم تفاوتي در استفاده از راهبردها مشاهده نشد. همبستگي بين رتبه کنکور و استفاده از راهبردها معنادار نبوده و همبستگي بين استفاده از راهبردها با معدل دوره متوسطه و معدل دانشگاهي دانشجويان معنادار بوده است و در نهايت تحليل رگرسيون نشان داد که فرآيند فراشناختي دانش و کنترل خود، بيشترين سهم را در تبيين موفقيت تحصيلي دانشجويان برعهده داشته است. |
كليد واژه: مهارت هاي مطالعه و يادگيري، موفقيت تحصيلي، دانشجويان |
نسخه قابل چاپ |