0

بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی
جمعه 22 اردیبهشت 1391  8:48 AM

 : مطالعات تربيتي و روان شناسي 1389; 11(2):121-144.
 
رويكرد تربيت ديني با توجه به دو مولفه عقل محوري و ايمان محوري
 
خالق خواه علي*,مسعودي جهانگير
 
* دانشگاه فردوسي مشهد
 
 

يکي از موضوعاتي که از دير باز و بويژه در دوران اخير، همواره ذهن و ضمير دينداران ژرف نگر را به خود مشغول داشته است، ربط و نسبت دين (در تمام ابعاد و ساحت هايي که براي آن مي توان تصور کرد) با انگاره عقل و عقلانيت است عرصه دين پژوهي آکنده از پرسش هاي نو به نو و گونه گون در اين زمينه است، و رويکردهاي گوناگوني در نسبت ميان اين دو وجود دارد که با در نظر گرفتن هر يک از آنها، نحوه ارايه آموزه هاي ديني از طريق نظام تعليم و تربيت تفاوتهاي گسترده اي با يکديگر پيدا خواهد کرد، و نوع تبين و تعليم مسايل ديني متفاوت خواهد بود. ما در اين مقاله به تبين دو نوع رويکرد عقل محور و ايمان محور خواهيم پرداخت تا از آن منظر بتوانيم به سوال اصلي مقاله پاسخ گوييم. سوال و مساله اصلي ما در اين مقاله عبارت است از اينکه: آيا درارايه دين از طريق نظام تعليم و تربيت بايد بر رويکرد عقل محور تاکيد کرد يا بر رويکرد ايمان محور ؟ اگر رويکرد و جهت گيري تعليم و تربيت در تبيين دين، عقل محورانه باشد، در اين رويکرد پرورش چه نوع عقلانيتي بايد مد نظر قرار گيرد ؟ و اگر رويکرد مطلوب بايد ايمان محورانه باشد ، چه نوع ايمان محوري بايد مورد توجه قرار گيرد ؟ به منظور پاسخگويي به سوالات مذکور در اين نوشتار، ضمن توضيح رويکردهاي عقل محور و ايمان محور، انواع عقلانيت و ايمان محوري مورد تحليل قرار گرفته و عقلانيت و ايمان محوري مناسب جهت تربيت ديني از طريق نظام تعليم و تربيت مورد توجه و بحث قرار مي گيرد .

 
كليد واژه: رويکرد عقل محور، رويکرد ايمان محور، نظام تعليم و تربيت، عقلانيت، تربيت ديني
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها