پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی
جمعه 22 اردیبهشت 1391 8:47 AM
2 : مطالعات تربيتي و روان شناسي 1389; 11(2):29-56. |
|
اثر بخشي آموزش كنترل توجه بر كاهش تورش توجه به مواد و بهبود شاخص هاي درماني معتادان تحت درمان سم زدايي |
|
صالحي فدردي جواد*,برعرفان زرين,امين يزدي سيدامير |
|
* دانشگاه فردوسي مشهد |
|
مقدمه: مشخص شده است که شناخت هاي ضمني، به ويژه تورش توجه نسبت به محرک مربوط به مواد، نقش مهمي در حفظ، پيشرفت و عود رفتار سو مصرف مواد بازي مي کند. اين تحقيق، امکان پذيري پرورش توجه با برنامه آموزش کنترل توجه نسبت به مواد را بررسي مي کند.
روش: شرکت کنندگان نمونه اي (N=87) از سو مصرف کنندگان تحت درمان با روش سم زدايي بودند که به شيوه تصادفي به دو گروه تقسيم شدند. گروه آزمايش، سه جلسه آموزش با اين برنامه را پشت سر گذاشتند. تمامي شرکت کنندگان، پرسشنامه جمعيت شناختي، پرسشنامه وسوسه پس از ترک مواد، پرسشنامه خلق مثبت- خلق منفي، پرسشنامه استرس ادراک شده، پرسشنامه آمادگي براي تغيير، پرسشنامه اطمينان موقعيتي و پرسشنامه دغدغه هاي شخصي و آزمون استروپ مواد را کامل کردند. همين طور، شاخص بازخورد زيستي (ترشح بزاق) به هنگام مواجهه آزمودني ها با محرک هاي مواد و محرک هاي خنثي، اندازه گيري شد. از تمامي آزمودني ها در جلسات پس آزمون و پيگيري يک ماهه سنجش به عمل آمد. يک پيگيري مختصر تلفني شش ماهه نيز براي ارزيابي وسوسه، خلق مثبت و منفي، استرس ادراک شده، آمادگي براي تغيير، اطمينان موقعيتي، ميزان دارو، تعداد لغزش و عود آزمودني ها نيز اجرا شد.
يافته ها: نتايج نشان داد که در مقايسه با گروه کنترل، گروه آموزش ديده، در پس آزمون و پيگيري يک ماهه، تورش توجه کمتري را براي محرک هاي مواد نشان دادند؛ وسوسه و خلق منفي آن ها در پس آزمون و پيگيري شش ماهه کمتر بود؛ و استرس ادراک شده پايين تري را در پس آزمون و پيگيري يک ماهه گزارش دادند. همچنين، گروه آموزش ديده، در دو خرده مقياس پرسشنامه اطمينان موقعيتي (مشکلات اجتماعي در کار و موقعيت هاي اجتماعي خوشايند) در پس آزمون و اطمينان موقعيتي در پيگيري شش ماهه افزايش نشان دادند.
نتيجه: آموزش کنترل توجه مي تواند به عنوان يک مداخله تکميلي در درمان سومصرف مواد به کار رود.
|
|
كليد واژه: وابستگي به مواد، تورش توجه، آزمون استروپ، برنامه آموزش کنترل توجه، آزمون پاسخ گري فيزيولوژيک (ترشح بزاق) |
|
|
نسخه قابل چاپ
|