0

بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی
جمعه 22 اردیبهشت 1391  8:47 AM

 1 : مطالعات تربيتي و روان شناسي 1389; 11(2):5-28.
 
بررسي بار آموزشي اعضاي هيات علمي در دانشگاه مازندران
 
صالحي عمران ابراهيم*,قنواتي ليلا
 
* دانشگاه مازندران
 
 

بررسي وظايف آموزشي و پژوهشي اعضاي هيات علمي دانشگاه يکي از مهم ترين مسايل مربوط به حوزه آموزش عالي است. اين مقاله در صدد توصيف ميزان بار آموزشي (ساعات واقعي تدريس) اعضاي هيات علمي، ارتباط بار آموزشي با تخصص اعضاي هيات علمي و همچنين ارتباط بين رضايت اعضاي هيات علمي و کميت و کيفيت وظايف و بار آموزشي آنها بر حسب سه متغير دانشکده، جنسيت و مرتبه علمي است. اين پژوهش به دو شيوه کمي و کيفي انجام شده است. ابزار اندازه گيري داده ها شامل اسناد و مدارک و مصاحبه است. جامعه آماري پژوهش، کليه اسناد و مدارک آموزشي 222 عضو هيات علمي دانشگاه مازندران در سال تحصيلي 1386-1385 است. علاوه بر آن به منظور گردآوري اطلاعات تکميلي با 16 نفر از اعضاي هيات علمي دانشگاه نيز مصاحبه اي انجام شده است. براي تجزيه و تحليل داده هاي حاصل از اسناد و مدارک از آمار توصيفي و براي تجزيه و تحليل داده هاي حاصل از مصاحبه از تجزيه و تحليل استقرايي استفاده شد. نتايج حاصل از پژوهش نشان مي دهد که ميانگين بار آموزشي اعضاي هيات علمي در دو نيمسال 50.68 بوده است به طور متوسط اعضاي هيات علمي دانشگاه مازندران بيش از دو برابر ساعات موظف خود تدريس نموده اند. تعداد عنوان دروس در کل دانشگاه 3293 مي باشد و با احتساب حدود 228 عضو حق التدريس و 222 عضو هيات علمي رسمي در دانشگاه، هر عضو به طور متوسط 7 عنوان درس را بر عهده دارد. نتايج مربوط به مصاحبه ها نيز بيانگر ساعات زياد تدريس، تنوع دروس و نارضايتي اعضاي هيات علمي از کميت و کيفيت وظايف آموزشي است.

 
كليد واژه: بار آموزشي، عضو هيات علمي، توسعه حرفه اي، کيفيت آموزشي، دانشگاه مازندران
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها