پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی
سه شنبه 19 اردیبهشت 1391 7:40 PM
4 : مجله علوم تربيتي و روانشناسي پاییز و زمستان 1380; 8(4-3):67-86. |
مقايسه عملكرد تحصيلي، سلامت رواني و جسماني دانش آموزان پسر فاقد و واجد پدر با توجه به نقش تعديل كننده حمايت اجتماعي در پايه اول دبيرستانهاي شهرستان اهواز |
نيسي عبدالكاظم,نجاريان بهمن,پورفرج سيدفرج |
هدف اصلي اين پژوهش مقايسه وضعيت سلامت رواني، سلامت جسماني و عملکرد تحصيلي دانش آموزان واجد و فاقد پدر پايه اول دبيرستانهاي شهرستان اهواز مي باشد. حجم نمونه در اين پژوهش شامل 200 دانش آموز پسر (100 دانش آموز فاقد پدر و 100 دانش آموز واجد پدر) پايه اول دبيرستان است که به طور تصادفي از بين دبيرستانهاي نواحي 4 گانه آموزش و پروش شهرستان اهواز انتخاب شده اند. ابزارهاي مورد استفاده در اين تحقيق پرسشنامه حمايت اجتماعي (SSI)، پرسشنامه عزت نفس کوپر اسميت، ماتريس پيش رونده ريون، فهرست تجديدنظر شده علائم رواني (SCL-90-R)، مقياس درجه بندي شدت بيماري، معدل پايان سال تحصيلي و پرسشنامه توصيفي آزمودني (محقق ساخته) مي باشند. نتايج تحقيق نشان داد که بين سلامت رواني، جسماني و عملکرد تحصيلي دانش آموزان فاقد و واجد پدر بدون در نظر گرفتن حمايت اجتماعي به عنوان متغير تعديل کننده تفاوت معني دار يافت نشد. اما نتايج نشان داد که بين دانش آموزان فاقد پدر و داراي حمايت اجتماعي بالا و آناني که داراي حمايت اجتماعي پائيني بودند از لحاظ سلامت رواني و عملکرد تحصيلي تفاوت معني دار يافت شد. |
كليد واژه: عملكرد تحصيلي، سلامت رواني، سلامت جسماني، فاقد پدر |
نسخه قابل چاپ |