0

بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی
سه شنبه 19 اردیبهشت 1391  7:40 PM

 5 : مجله علوم تربيتي و روانشناسي پاییز و زمستان 1380; 8(4-3):87-106.
 
بررسي رابطه ويژگيهاي شخصيتي و سبكهاي رهبري مديران
 
نوين نام غلام عباس,شكركن حسين,مهرابي زاده هنرمند مهناز
 
 
 

هدف از اين پژوهش رابطه ساده و چند متغيري بين ويژگيهاي شخصيتي و سبکهاي رهبري مديران سازمانهاي دولتي اهواز است. در اين پژوهش رابطه عوامل 16 گانه شخصيتي کاتل با سه سبک رهبري ملاحظه کار، سازمانده و مشارکتي مورد بررسي قرار گرفت. از بين 148 سازمان دولتي مستقر در شهرستان اهواز 85 سازمان به طور تصادفي ساده انتخاب شدند. براي شناخت سبک رهبري مديران، 5 نفر از کارکنان زيردست هر مدير نيز به روش تصادفي ساده انتخاب گرديدند. در مجموع 170 مدير يا معاون مدير و850 نفر از کارکنان زيردست آنان در پژوهش شرکت داده شدند. از نمونه مديران 118 نفر به پرسشنامه شخصيتي کاتل پاسخ دادند. 590 نفر از زير دستان اين مديران نيز پرسشنامه سبک هاي رهبري را تکميل کردند. نتايج حاصل نشان دادند که: (1) از بين 16 عامل شخصيتي مورد بررسي در اين پژوهش، عوامل شخصيتي C (استوار – احساساتي) و Q1 (خطرکننده – محافظه کار) با سبک رهبري ملاحظه کار، عوامل شخصيتي L (شکاک – زودباور) و Q3 (خويشتن دار – ناخويشتن دار) با سبک رهبري سازمانده و عوامل شخصيتي B (باهوش – کم هوش)، F (بي خيال – جدي) و H (جسور – ترسو) با سبک رهبري مشارکتي، همبستگي ساده و معني داري دارند. (2) از بين 16 عامل شخصيتي کاتل، عوامل C (استوار – احساساتي)، A (مردم آميز – کناره جو)، L (شکاک – زودباور) و Q1 (خطرکننده – محافظه کار) با سبک رهبري ملاحظه کار، عوامل L (شکاک – زودباور) و C (استوار – احساساتي) با سبک رهبري سازمانده، و عوامل Q1 (خطر کننده – محافظه کار)، G (اصولي – مصلحت گرا) و H (جسور – ترسو) با سبک رهبري مشارکتي به روش مرحله اي همبستگي چندمتغيري معني دار دارند.

 
كليد واژه: ويژگيهاي شخصيتي، سبك رهبري ملاحظه كار، سبك رهبري سازمانده، سبك رهبري مشاركتي، مديران
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها