0

بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی
سه شنبه 19 اردیبهشت 1391  7:39 PM

 2 : مجله علوم تربيتي و روانشناسي پاییز و زمستان 1380; 8(4-3):23-48.
 
تعليم و تربيت در ديدگاه تاويلي
 
باقري خسرو,يزداني عبدالوهاب
 
 
 

رويکرد تأويلي در دهه هاي گذشته احيا شده است و تأثير آن بر علوم انساني هويداست. در اين مقاله، تأثير آن بر تعليم و تربيت توضيح داده خواهد شد. دو مفهوم مهم در ديدگاههاي تأويلي، متن و فهم است که هر دو در تعليم و تربيت جايگاه مهمي دارند. در اين مقاله، ديدگاه گادامر مورد تأکيد است. طبق نظر وي، تعليم و تربيت معاصر بر مهار پاي فشرده است که بايد فهم را جايگزين آن نمود. تعليم و تربيت، چون هدف خود، بايد دانش آموزان را براي فهم ديگران آماده سازد که با فهم نسبت به خودشان ملازم است. در برنامه ريزي درسي، نه تنها بايد فعاليت شاگردان را در نظر بگيرند، بلکه محتواي برنامه بايد آنان را در فهم موقعيت خاص زندگي ياري نمايد. مفهوم اساسي فهم براي فرايند تعليم و تربيت نيز مدلولهاي معيني دارد. بر اساس مفهوم کليد گادامر، يعني «امتزاج افقها»، خواندن متون درسي، طي چهارگام انجام خواهد شد. در گام نخست، پيش فرضهاي دانش آموزان در مورد اين متون، در آغاز نمودن چرخه تأويل از اهميت برخوردار است. در گام دوم، دانش آموزان بايد معاني مورد نظر مؤلف را دريابند. در گام سوم، امتزاج افقها به منزله نتيجه دو گام پيشين بايد رخ دهد. سرانجام، در گام چهارم، خواننده بايد به ارتباط متن مورد نظر با موقعيت خاص خويش توجه داشته باشد. 

 
كليد واژه: تعليم و تربيت، ديدگاه تاويلي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها