پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی
سه شنبه 19 اردیبهشت 1391 7:39 PM
6 : مجله علوم تربيتي و روانشناسي بهار و تابستان 1381; 9(2-1):131-148. |
بررسي رابطه نگرش نسبت به شيوه هاي فرزند پروري و مكان كنترل با پيشرفت تحصيلي در دانش آموزان پسر پايه چهارم ابتدايي |
مهرافرو حجت اله,شهرآراي مهرناز |
اين پژوهش به بررسي رابطه بين نگرش نسبت به شيوه هاي فرزند پروري مادر (اقتدار منطقي، استبدادي، آزاد گذاري) و مكان كنترل با پيشرفت تحصيلي در دانش آموزان پسر پايه چهارم ابتدايي مي پردازد. بدين منظور 398 نفر از دانش آموزان پسر پايه چهارم ابتدايي و مادران با سواد آنها در منطقه 17 آموزش و پرورش شهر تهران در سال تحصيلي 77 - 1376 به عنوان نمونه تحقيق انتخاب شدند. تجزيه و تحليل داده ها با استفاده از رگرسيون چند متغيري (گام به گام) نمايان ساخت كه بين نگرش شيوه هاي فرزند پروري مادر (اقتدار منطقي) و پيشرفت تحصيلي (معدل كل و نمره علوم) رابطه اي مثبت وجود دارد و بين نگرش نسبت به شيوه فرزند پروري مادر (استبدادي) و پيشرفت تحصيلي (معدل كل و نمره علوم، نمره رياضي) رابطه منفي معني داري مشاهده نشد. بين نگرش نسبت به شيوه هاي فرزند پروري مادر (اقتدار منطقي، آزادگذاري، استبدادي) و مكان كنترل دانش آموز رابطه اي معني دار مشاهده نشد. در نهايت بين مكان كنترل دانش آموز با نمره علوم و معدل كل وي رابطه اي منفي و معني دار مشاهده شد بين مكان كنترل دانش آموز و نمره رياضي او رابطه اي مشاهده نشد. نتايج به دست آمده در چارچوبهاي نظري مورد بحث قرار گرفته است. |
كليد واژه: شيوه هاي فرزند پروري، مكان كنترل، پيشرفت تحصيلي |
نسخه قابل چاپ |