0

بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی
سه شنبه 19 اردیبهشت 1391  7:39 PM

 5 : مجله علوم تربيتي و روانشناسي بهار و تابستان 1381; 9(2-1):107-130.
 
تاثير حل نمونه مسايل كلامي جبر (از نوع كار، تركيب و فاصله) بر روي حل مسايل معادل و مشابه كلامي جبر در دانش آموزان سال سوم رياضي – فيزيك شهرستان تويسركان
 
كاووسيان جواد,كدپور پروين,عريضي ساماني سيدحميدرضا
 
 
 

حلّ مسائل كلامي در قلب آموزش جبر قرار دارد. روشهاي حل مساله نخستين بار توسط پوليا (1962 به نقل از ريد، 2000) مطرح شده است. بسياري از پژوهشگران در حيطه آموزش رياضي متوجه طبقه بندي انواع مسائل كلامي شده اند. ريد (2000) مسائل معادل و مشابه كلامي جبر را در طبقه بندي انواع كار، تركيب و فاصله مورد مقايسه قرار داده است. كلمه هاي كليدي مطرح شده در اين مقاله عبارتند از: مسائل مشابه، مساله هاي كار، تركيب و فاصله. به منظور بررسي اين پرسش كه آيا نمونه مسائل حل شده كلامي جبر كه به دانش آموزان ارائه مي شود، آنها را قادر مي سازد تا مسائل كلامي جبر را كه معادل و مشابه با آن مسائل هستند حل نمايند، تحقيقي در دو مرحله بر روي دانش آموزان سال سوم رياضي – فيزيك كه در قالب دو كلاس سازمان يافته بودند با هم تركيب شده و به صورت تصادفي در دو گروه گواه و آزمايشي گمارده شدند. به گروه گواه در مرحله تمرين، مسائل نا مربوط (مسائلي كه ارتباطي با مسائل مرحله آزمايشي ندارند) و به گروه آزمايشي، مسائل مربوط به مسائل مرحله آزمايش ارائه گرديد. تحليل نتايج نشان داد كه بين ميانگين دو گروه در حل مسائل معادل و مشابه تفاوت معني داري وجود ندارد. در مرحله دوم پژوهش، 48 دانش آموز سال سوم رياضي – فيزيك كه از قبل در قالب دو كلاس سازماندهي شده بودند، انتخاب و به صورت تصادفي در دو گروه آزمايشي و حل مسأله – حل مساله نامي است كه براي اين گروه انتخاب شد تا از گروه آزمايشي متمايز شود. گمارده شدند. هر دو گروه در مرحله آموزش و تمرين، مسائلي را دريافت نمودند كه با مسائل مرحله آزمايش ارتباط داشتند. تنها تفاوت دو گروه در اين بود كه دانش آموزان گروه حل مساله در حين حل مسائل مرحله آزمايش مي توانستند به راه حلهاي آموزش داده شده در مرحله آموزش و تمرين مراجعه نمايند، اما گروه آزمايشي چنين فرصتي را نداشتند. نتايج نشان داد كه دانش آموزان گروه حل مساله در حل مسائل معادل كلامي جبر عملكرد بهتري نسبت به گروه آزمايشي داشتند و تفاوت ميانگينهاي آنها معني دار بود. اما در رابطه با مسائل مشابه كلامي جبر تفاوت معني داري بين ميانگينهاي دو گروه حل مساله و آزمايشي يافته نشد. 

 
كليد واژه: مسايل كلامي جبر، مسايل معادل، مسايل مشابه
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها