پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی
سه شنبه 19 اردیبهشت 1391 7:38 PM
4 : مجله علوم تربيتي و روانشناسي بهار و تابستان 1381; 9(2-1):89-106. |
مضامين پست مدرنيسم و دلالتهاي تربيتي آن |
نجاريان پروانه,پاك سرشت محمدجعفر,صفايي مقدم مسعود |
پست مدرنيسم رويكرد نويني است كه در دو دهه اخير بر بيشتر رشته هاي علوم، ادبيات، و هنر ها و طبعا علوم تربيتي تأثير گذاشته است. آنچه در وهله نخست زمينه ساز ظهور اين رويكرد شده است، شكست مدرنيسم در به تحقق رساندن وعده هايي نظير دموكراسي، صلح، سلامتي و عدالت اجتماعي در سايه پيشرفت علوم و سيطره عقلانيت بر امور بوده است. پست مدرنيستها معتقدند كه جوامع مدرن دچار بحران شده اند. از اين رو آنان با بازنگري نقادانه برخي مضامين مدرنيسم در صدد حل معضلات آن و نهايتا بحران زدايي بر آمده اند. به اعتقاد پست مدرنيستها اين بحران بر تعليم و تربيت نيز سايه افكنده و براي رفع آن بايد تلاش نمود. |
كليد واژه: پست مدرنيسم، مدرنيسم، نسبيت گرائي، فراروايت، عقلانيت |
نسخه قابل چاپ |