پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی
سه شنبه 19 اردیبهشت 1391 7:34 PM
7 : مجله علوم تربيتي و روانشناسي بهار و تابستان 1379; 7(2-1):127-138. |
استفاده از روشهاي كمي در تعيين وزن سوالات پرسشنامه ارزيابي اساتيد |
افتخاري رضا* |
* دانشكده علوم انساني دانشگاه شاهرود |
ارزيابي در معناي غير رسمي آن چيز جديدي نيست. بشر به منظور اطلاع از نتايج عملكرد خود، همواره ارزيابي را نيز در پيشبرد امور مدنظر قرار داده است. امروزه ارزيابي به صورت پرسشنامه اي ، به عنوان يك روش علمي محسوب شده كه با استفاده از تكنيكهاي آماري در عمل مفيد و مؤثر واقع مي شود. پرسشنامه ها حاوي سؤالات مختلفي مي باشند كه هر سؤال قسمتي از اطلاعات مورد نياز را فراهم مي نمايد. معمولا در طراحي سؤالات پرسشنامه ها با توجه به اهداف مطروحه از روشهايي براي سنجش ميزان روايي و پايايي استفاده مي شود كه در آنها ضريب اهميت تمامي سؤالات يكسان فرض مي گردد. در حالي كه بعضي از سؤالات اطلاعات مهمتري را فراهم مي نمايند، لذا به نظر مي رسد تعيين وزن مناسب براي هر سؤال نتايج حاصل از آزمون را واقعي تر بيان خواهد نمود. |
كليد واژه: پرسشنامه – روايي – پايايي – تكنيك AHP – مدل OR |
نسخه قابل چاپ |