پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی
سه شنبه 19 اردیبهشت 1391 7:32 PM
6 : مجله علوم تربيتي و روانشناسي پاییز و زمستان 1379; 7(4-3):103-114. |
بررسي عوامل مهم افت تحصيلي در دبيرستانهاي پسرانه شهرستان اهواز |
شكركن حسين,حقيقي جمال,پولادي محمدعلي |
براي بررسي عوامل مهم افت تحصيلي در دبيرستانهاي پسرانه شهرستان اهواز، به 400 نفر از دانش آموزان پايه هاي اول تا چهارم سه رشته رياضي، تجربي (انساني كه به صورت تصادفي انتخاب شده بودند، دو مقياس علل افت تحصيلي و شاخص افت تحصيلي داده شد. اين دو پرسشنامه توسط پژوهشگران ساخته شده اند. در اين پژوهش چهار فرضيه مورد آزمون قرار گرفتند كه عبارتند از: 1. عوامل مختلف حاصل از تحليل عوامل با تعداد مردوديهاي دوران تحصيل دانش آموزان همبستگي ساده دارند. 2. عوامل مختلف حاصل از تحليل عوامل با تعداد تجديديهاي دوران تحصيل دانش آموزان همبستگي ساده دارند. 3. عوامل مختلف حاصل از تحليل عوامل با تعداد مردوديهاي دوران تحصيل دانش آموزان همبستگي چند گانه دارند. 4. عوامل مختلف حاصل از تحليل عوامل با تعداد تجديديهاي دوران تحصيل دانش آموزان همبستگي چندگانه دارند. تحليل عوامل روي داده هاي حاصل از مقياس علل افت تحصيلي 10 عامل را به عنوان عوامل مهم افت تحصيلي در دبيرستانهاي اهواز مشخص ساخت كه عبارتند از: 1. مسائل مربوط به برنامه ريزي آموزشي، 2. مشكلات خانوادگي و سلامتي، 3. مشكلات محيطي، 4. مسائل اجتماعي – رفتاري، 5. مسائل مربوط به رشد، 6. مسائل مربوط به امتحان، 7. مسائل مربوط به كتب درسي، 8. مسائل آموزشي، 9. مسائل عمومي، 10. اختلافات خانوادگي، از اينها، عوامل برنامه ريزي آموزشي، مسائل مربوط به امتحان، مسائل مربوط به كتب درسي و مسائل آموزشي با شاخص «ميزان مردودي» همبستگي پايين ولي معني دار دارند. همچنين عوامل مشكلات خانوادگي و سلامتي، مشكلات محيطي – آموزشگاهي، مسائل آموزشي، مسائل عمومي و اختلافات خانوادگي با ميزان تجديدي آزمودنيها، همبستگي مثبت معني دار دارند. تحليل رگرسيون چندگانه مرحله اي آشكار ساخت كه تنها عامل 6، يعني مسائل مربوط به امتحان، با ميزان مردودي دانش آموزان همبستگي مستقل دارد، در حالي كه عوامل 2، 9، 8، و 3، يعني عوامل مشكلات خانوادگي و وضعيت سلامتي، مسائل عمومي، مسائل آموزشي، و مشكلات محيطي آموزشگاهي با ميزان تجديدي دانش آموزان همبستگي چندگانه دارند. |
كليد واژه: |
نسخه قابل چاپ |