0

بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی
سه شنبه 19 اردیبهشت 1391  7:32 PM

 8 : مجله علوم تربيتي و روانشناسي بهار و تابستان 1380; 8(2-1):135-154.
 
پيدايش و گسترش خدمات مرجع در كتابخانه ها
 
بيگدلي زاهد*
 
* دانشکده علوم تربيتي و روانشناسي دانشگاه شهيد چمران اهواز
 
 

بخش مرجع در کتابخانه ها از مهمترين بخشهاست و خدمات مرجع نمود عيني کليه تلاشهايي است که در يک کتابخانه به عمل مي آيد. تاريخچ? خدمات مرجع به قرنها پيش مي رسد، ليکن خدمات مرجع به مفهوم امروزي از اواخر قرن نوزدهم ميلادي متداول شد. ارائه مناسب اين خدمات علاوه بر مهارتهاي فني و دانش، ارتباط فردي صحيح را مي طلبد. توسعه دانشگاهها و به ويژه تأکيد بر امر پژوهش از عوامل شکوفايي خدمات مرجع در امريکا بوده است و کتابداران مرجع را از موقعيت و اعتبار خاصي برخوردار نموده است. امروزه با پيدايش تکنولوژي جديد اطلاعاتي اين بحث پيش آمده است که کتابداران مرجع چگونه مي توانند علي رغم ظهور امکانات الکترونيکي جديد که امکان جستجوي اطلاعات توسط کاربر را به طور مستقيم فراهم آورده است، موقعيت و پايگاه اجتماعي خويش را حفظ نمايند. مقال? حاضر، ضمن بررسي سير تاريخي پيدايش و گسترش خدمات مرجع و نشان دادن تأثير پيشرفتهاي اخير فناوري اطلاعات بر خدمات مرجع پيشنهادهايي در اين ارتباط ارائه نموده است. 

 
كليد واژه: خدمات مرجع، كتابداران مرجع، فن آوري اطلاعات
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها