پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی
سه شنبه 19 اردیبهشت 1391 7:31 PM
2 : مجله علوم تربيتي و روانشناسي بهار و تابستان 1380; 8(2-1):11-30. |
تاثير آموزش ابزار وجود بر ابراز وجود، عزت نفس، اضطراب اجتماعي و بهداشت رواني دانش آموزان پسر مضطرب اجتماعي دبيرستاني شهرستان اهواز |
نيسي عبدالكاظم,شهني ييلاق منيجه |
در اين پژوهش به بررسي تاثير آموزش ابراز وجود بر ابراز وجود، عزت نفس، بهداشت رواني و اضطراب اجتماعي در دانش آموزان پسر مضطرب اجتماعي سال اول دبيرستان پرداخته شده است. جامعه آماري دانش آموزان پسر مضطرب اجتماعي سال اول دبيرستانهاي اهواز مي باشند. از بين 200 نفر نمونه اوليه 90 دانش آموز مضطرب اجتماعي انتخاب و به طور تصادفي به سه گروه آزمايشي، دارونما و گواه گمارده شدند. ابزارهاي مورد استفاده عبارتند از: مقياس خود گزارشي مداد – کاغذي ابراز وجود براي نوجوانان، مقياس عزت نفس کوپر اسميت، مقياس اضطراب اجتماعي و فهرست تجديدنظر شده علايم رواني (SCL 90-R). طرح پژوهشي طرح پيش آزمون – پس آزمون با دو گروه کنترل مي باشد. نتايج تحليل فرضيه ها با استفاده از روش آماري تحليل واريانس نشان داد که آموزش ابراز وجود باعث افزايش ابراز وجود، عزت نفس و بهداشت رواني و کاهش اضطراب اجتماعي مي شود. اين تاثير فقط در گروه آزمايشي مشاهده شد و دو گروه ديگر تفاوت معني داري در پيش آزمون نداشتند. نتايج اين پژوهش موثر بودن آموزش ابراز وجود را در افزايش جسارت ورزي، عزت نفس و بهداشت رواني و کاهش اضطراب اجتماعي نشان مي دهد. |
كليد واژه: آموزش ابراز وجود، عزت نفس، بهداشت رواني، اضطراب اجتماعي، ابراز وجود |
نسخه قابل چاپ |