پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی
سه شنبه 19 اردیبهشت 1391 7:27 PM
4 : مجله علوم تربيتي و روانشناسي بهار و تابستان 1382; 10(2-1):59-82. |
مقايسه تركيبهاي نه گانه هوش و خلاقيت از لحاظ ويژگيهاي شخصيتي در دانشآموزان سال اول دبيرستانهاي اهواز |
حقيقي جمال,بهروزي ناصر,شكركن حسين,مهرابي زاده هنرمند مهناز |
پژوهش حاضر به دنبال بررسي اين مساله اساسي است كه آيا ميان گروههاي تركيبي نه گانه هوش و خلاقيت از لحاظ ويژگيهاي شخصيتي تفاوت وجود دارد؟ براي پاسخگويي به اين سوال، از ميان كليه دانش آموزان سال اول دبيرستانهاي دخترانه و پسرانه شهرستان اهواز تعداد 4500 نفر نمونه اوليه به صورت تصادفي چند مرحلهاي انتخاب گرديد. سپس، از آنان آزمون مداد كاغذي خلاقيت عابدي به عملآمد و نمرههاي هوشبهر شان نيز كه به وسيله آزمون ريون بزرگسالان توسط مشاوران تعيين شده بود، از بايگاني مدارس استخراج شد. آنگاه با تقسيمبندي دانشاموزان به سه دسته بالا، پايين و متوسط از لحاظ نمرههاي هوش و خلاقيت، نه گروه به دست آمد و از ميان آنان 1440 نفر به عنوان نمونه انتخاب گرديد. پس از آن، آزمون 16 عاملي شخصيتي كتل بر روي آنان اجرا شد. نتايج حاكي از آنند كه در گروههاي نه گانه از لحاظ ويژگيهاي كم هوش ـ باهوش، احساساتي ـ استوار، مصلحتگرا ـ اصولي، خويشتندارد ـ ناخويشتندار و آرميده ـ مضطرب تفاوت معنيدار وجود دارد. همچنين با آزمون پيگيري توكي مقايسههايي ميان زوجهاي گروههاي مختلف از لحاظ هر يك از متغيرهاي شخصيتي به عمل آمد. نتايج حاكي از آنند كه تفاوتهايي در برخي از زوجهاي گروهها وجود دارد. اين نتايج با پژوهشهاي پيشين هماهنگند. |
كليد واژه: |
نسخه قابل چاپ |