پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی
سه شنبه 19 اردیبهشت 1391 7:27 PM
5 : مجله علوم تربيتي و روانشناسي پاييز و زمستان 1382; 10(4-3):91-112. |
سير موضوعي و وضعيت كتابهاي ترجمه شده در حوزه هاي علوم انساني و اجتماعي پس از انقلاب اسلامي ايران |
داورپناه محمدرضا* |
* دانشكده علوم تربيتي و روانشناسي دانشگاه فردوسي مشهد |
در اين پژوهش با استفاده از روش کتابسنجي وضعيت کلي کتابهاي مترجم براساس متغيرهايي نظير: موضوع، زبان، نويسنده، کشور محل نشر، نوع فعاليت و جنسيت مترجمان و فعاليت ناشران داخلي در حوزه هاي علوم انساني و اجتماعي در سطح کشور به تصوير کشيده شده است. همچنين سمت و سوي دانش انتقال يافته، ميزان حضور علمي کشورهاي مختلف در ايران و رابطه زمينه هاي موضوعي کتابهاي ترجمه شده با متغيرهايي نظير زبان و کشور در حوزه هاي مختلف مورد مطالعه قرار گرفته است. نتايج پژوهش نشان دهنده آن است که بيشترين کتابهاي ترجمه شده به سه حوزه موضوعي فلسفه و دين، علوم اجتماعي و تاريخ اختصاص دارد. حدود 71 درصد از کتابها از زبان انگليسي ترجمه شده اند. دو کشور آمريکا و انگلستان به ميزان 69.03 درصد در عرصه کتابهاي ترجمه شده حوزه علوم انساني و اجتماعي حضور داشته اند. |
كليد واژه: |
نسخه قابل چاپ |