پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی
سه شنبه 19 اردیبهشت 1391 7:27 PM
6 : مجله علوم تربيتي و روانشناسي پاييز و زمستان 1382; 10(4-3):113-128. |
جهاني شدن و پيامدهاي چالش برانگيز آن براي تعليم و تربيت |
سجادي سيدمهدي* |
* دانشگاه تربيت مدرس تهران، ايران |
يکي از تحولات دوران معاصر که اثرات شگرفي را در عرصه هاي اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي به جاي گذاشته و مي گذارد، مساله جهاني شدن است. جهاني شدن با ابعادي که دارد (اجتماعي، فرهنگي و اقتصادي) بر تمامي عرصه ها از جمله تعليم و تربيت نيز اثرات فراواني (اثرات مثبت و منفي) به جاي مي گذارد. امروزه يکي از نمادهاي تاثير پديده جهاني شدن بر تعليم و تربيت، يادگيري جهاني و تغيير پارادايم تعليم و تربيت است. به عبارت ديگر، تاثير جهاني شدن بر نظام آموزشي، به معني دگرگوني در پارادايم يادگيري و تعليم و تربيت است. اين مقاله در پي پاسخ به چند سوال اساسي در مورد تاثير جهاني بر مولفه هاي اساسي تعليم و تربيت است؛ از جمله چه نسبتي بين جهاني شدن و تعليم و تربيت وجود دارد؟ تحولات در اهداف تعليم و تربيت ناشي از تاثير جهاني شدن، کدامند؟ برنامه درسي و محتواي تعليم و تربيت و يادگيري چه تغييراتي مي يابند؟ وجوه چالش برانگيز تاثيرات جهاني شدن براي مولفه هاي تعليم و تربيت (اهداف، محتوي، ساختار) چگونه است؟ البته در اين مقاله به منظور دستيابي به اهداف مورد نظ، بررسي مختصر تاريخچه ظهور جهاني شدن و ابعاد آن نيز مورد توجه قرار گرفته است. |
كليد واژه: |
نسخه قابل چاپ |