پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی
سه شنبه 19 اردیبهشت 1391 7:25 PM
4 : مجله علوم تربيتي و روانشناسي پاييز و زمستان 1382; 10(4-3):63-90. |
بررسي عوامل موثر درون مدرسه اي جذب دانش آموزان مقطع متوسطه استان خوزستان به نماز |
بشليده كيومرث*,مكتبي غلام حسين,تقي پور منوچهر,شكركن حسين |
* دانشكده علوم تربيتي و روانشناسي دانشگاه شهيد چمران اهواز |
پژوهش حاضر در صدد بررسي عوامل موثر درون مدرسه اي در جذب دانش آموزان دختر و پسر دبيرستانهاي استان خوزستان به نماز است. جامعه آماري پژوهش شامل کليه دانش آموزان روزانه پايه هاي اول، دوم و سوم مقطع متوسط مدارس دولتي سراسر استان خوزستان است، که در سال تحصيلي 78-77 به تحصيل اشتغال داشته اند. نمونه آماري پژوهش حاضر شامل 1062 دانش آموز دختر و پسر پايه اي سه گانه مقطع متوسط است که با روش نمونه گيري تصادفي طبقه اي در چند مرحله انتخاب شدند. ابزار پژوهش مشتمل بر الف - تهيه مقدماتي پرسشنامه عوامل موثر درون مدرسه اي جذب دانش آموزان به نماز( 70 ماده اي) ب - تهيه پرسشنامه اصلي با روش تحليل عوامل از کل نمونه پژوهش (31 ماده اي). ج - تهيه پرسشنامه جذب به نماز ويژه دختران (52 ماده اي) د - تهيه پرسشنامه جذب به نماز ويژه پسران (38 ماده اي ) نتايج حاصل از تحليل عوامل بر کل نموه پژوهش منجر به استخراج دو عامل قوي يا محتواي تبليغي - تشريفي ( 18 ماده) و حسن روابط انساني - آموزشي با فراگير (13 ماده)، تبليغي - آموزشي (10 ماده) و حسين روابط انساني - آموزشي (10 ماده) را نشان مي دهد و براي دانش آموزان دختر، تحليل عامل تفکيکي مبين سه عمال قابل حصول با ماهيت تبليغي - مشارکتي (29 ماده) يادگيري مشاهده اي (12 ماده) وحسن روابط آموزي - انساني با دانش آموزان (11 ماده) است. ضريب همساني دروني با روش آلفاي کرونباخ براي پرسشنامه کلي، پرسشنامه ويژه پسران و پرسشنامه دختران به ترتيب برابر با 90%، 90%، و89% مي باشد که اين ضرايب از نظر منطق پژوهش رضايتبخش مي باشند. |
كليد واژه: |
نسخه قابل چاپ |