پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی
سه شنبه 19 اردیبهشت 1391 7:25 PM
1 : مجله علوم تربيتي و روانشناسي پاييز و زمستان 1382; 10(4-3):1-16. |
بررسي نظريه خودگرايي اخلاقي براساس معيار عقلانيت: بحثي در فلسفه آموزش و پرورش اخلاقي |
صفايي مقدم مسعود* |
* دانشكده علوم تربيتي و روانشناسي دانشگاه شهيد چمران اهواز |
بررسي رابطه اخلاق با عقلانيت براي دست اندرکاران آموزش و پرورش و بخصوص آموزش و پرورش اخلاقي حائز اهميت ويژه است. بر همين اساس لازم است نظريه هاي اخلاقي با رجوع به معيار عقلانيت مورد ارزيابي قرار گيرند، زير فقط آن دسته از نظريه هاي اخلاقي مي توانند مبنايي براي آموزش و پرورش اخلاقي دانسته شوند که اخلاق را امري عقلاني دانسته و گزاره هاي اخلاقي را واجد بار شناختي بدانند. در اين نوشتار نظريه خودگرايي اخلاقي براساس معيار عقلانيت بررسي شده و با توضيح و تبيين ترديدها و ايرادهايي که در مورد عقلاني دانستن نظريه هاي خودگرا مطرح هستند، با بيان توجيهاتي منطقي درخصوص دفاع از عقلانيت اين نظريه پيشنهادهايي براي رفع مشکلات و ترديدهاي مطرح شده ارائه مي گردد و نهايتابا طرح قرائتي از خودگرايي اخلاقي که نه در مقابل نوع گرايي بلکه مصداقي از آن است از عقلانيت نظريه خودگرايي اخلاقي حمايت مي شود. بر اين اساس، اين نظريه اخلاقي مي تواند مبنايي براي ساخت نظريه ها در باب آموزش و پرورش اخلاقي به حساب آيد. |
كليد واژه: |
نسخه قابل چاپ |