پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی
سه شنبه 19 اردیبهشت 1391 7:18 PM
6 : مجله علوم تربيتي و روانشناسي تابستان 1384; 12(2):113-134. |
بررسي مشكلات درس انشا فارسي دوره راهنمايي استان خوزستان |
الهام پور حسين* |
* دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز |
تحقيق حاضر براي پاسخ دادن به اين سئوال انجام شده که: آيا مشکلات آموزشي درس انشا را مي توان شناسايي و دسته بندي کرد؟ براي پاسخ دادن به اين سئوال از بين کليه دانش آموزان دوره راهنمايي و دبيران درس انشا در استان خوزستان در سال تحصيلي 80-79، 1500 دانش آموز و 300 دبير از پايه هاي سه گانه به طور تصادفي چند مرحله اي انتخاب شدند. فهرست مشکلات با بررسي متون پژوهشي و نظرخواهي از دبيران و دانش آموزان طي دو پرسشنامه تدوين گرديد. سپس داده هاي بدست آمده از اجراي اين پرسشنامه ها با روش تحليل عوامل پردازش شدند. يافته هاي پژوهش نشان داد که مشکلات آموزشي درس انشا از ديدگاه دانش آموزان را مي توان در چهار عامل شامل: 1) مشکلات ساختاري، 2) مشکلات اجرايي، 3) مشکلات تدريس و 4) راهنمايي و انتخاب موضوع و همين مشکلات را از ديدگاه دبيران مي توان در سه عامل 1) مشکلات مربوط به نوشتن، 2) مشکلات مربوط به تدريس و 3) مشکلات آموزشي به ترتيب اولويت دسته بندي کرد. مهمترين اهداف درس انشا را دبيران پرورش نيروي تفکر و تخيل، توانايي نوشتن و فرصت ابراز عقايد و افکار دانسته اند. |
كليد واژه: |
نسخه قابل چاپ |